Datuk Seri Anwar Ibrahim lebih suka guna Toyota Camry berbanding Merc S600 sebagai kereta rasmi

Datuk Seri Anwar Ibrahim lebih suka guna Toyota Camry berbanding Merc S600 sebagai kereta rasmi

Baru-baru ini, Perdana Menteri ke-10, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah membuat kenyataan bahawa beliau menolak menggunakan “Mercedes S600” sebagai kereta rasminya. Menurut beliau, Mercedes S600 yang dibeli dan diperoleh Jabatan Perdana Menteri (JPM) adalah sebelum beliau memasuki pejabat. Namun disebabkan S600 tidak lagi dikeluarkan, apa yang dimaksudkan oleh Anwar kemungkinan besar adalah S580e plug-in hybrid terkini. Jadi, apakah kereta rasmi yang digunakan oleh PM10 kita ini jika bukan S-Class?

Nampak gayanya, beliau akan terus menggunakan Toyota Camry, buat masa ini. Semalam, Anwar menghadiri mesyuarat majlis Pakatan Harapan (PH) dan ibu pejabat PKR di Petaling Jaya dan kelihatan menaiki Camry berwarna hitam dengan plat pendaftaran WRN 222.

Beliau memuat naik kenyataan menerusi Facebook rasminya, “Saya membuat keputusan untuk menggunakan apa saja kenderaan sedia ada di pejabat bagi kegunaan harian dan menolak Mercedes S600 yang telah dibeli dan diperoleh oleh JPM sebelum saya memasuki pejabat. Langkah tersebut diambil, kerana tidak mahukan sebarang perbelanjaan baharu dibuat ke atas saya,” katanya.

Malah kelmarin beliau juga telah diajukan soalan yang sama oleh wartawan, dan beliau menjawab, “Kereta Mercedes tak sampai…saya pakai kereta ini (Camry) OK kan? Mana-mana kereta yang ada.”

Jika Anwar terus memilih untuk menggunakan Camry, jelas ia adalah salah satu langkah penjimatan kos yang efisien. Walau pun Camry dianggap sebagai sedan yang agak sederhana untuk kegunaan oleh seorang Perdana Menteri, apatah lagi sedan segmen-D tersebut digunakan secara meluas sebagai teksi di beberapa negara luar seperti Taiwan.

Camry facelift yang dibawa masuk dari Thailand, dilancarkan di pasaran Malaysia pada Februari lalu, menggunakan enjin 2.5L Dynamid Force dengan hamburan kuasa 209 PS/253 Nm, meningkat hingga 25 PS/18 Nm berbanding model terdahulu. Enjin ini dipadankan bersama transmisi automatik lapan-kelajuan, tambahan dua kelajuan berbanding model pra-facelift.

Namun pagi semalam sewaktu menyambut ketibaan Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah, dalam siri lawatan khas baginda ke Malaysia, kelihatan Anwar menaiki BMW 7 Series G12 berwarna hitam dengan plat pendaftaran BEM 1. Walau bagaimana pun, sebaik sahaja tiba di Pengkalan TUDM Subang, Sultan Hassanal Bolkiah pula yang memandu kereta mewah tersebut dengan Anwar duduk di sebelahnya, menuju ke Kompleks Seri Perdana, Putrajaya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required