Kadar tol di Lebuhraya DASH diumumkan – RM2.30 untuk kelas 1 di setiap plaza tol, bermula 1 Dis 2022

Kadar tol di Lebuhraya DASH diumumkan – RM2.30 untuk kelas 1 di setiap plaza tol, bermula 1 Dis 2022

Projek Lintasan Damansara-Shah Alam Sdn Bhd (Prolintas), syarikat pemegang konsesi bagi Lebuhraya Bertingkat Damansara-Shah Alam (DASH) telah mengumumkan kutipan tol bagi lebuhraya berkenaan akan bermula pada 1 Disember 2022 (esok) jam 12.01 tengah malam.

Menurut Prolintas, kadar tol bagi kelas satu (kenderaan yang mempunyai dua gandar dan tiga atau empat roda – tidak termasuk teksi dan bas) telah ditetapkan sebanyak RM2.30 bagi setiap plaza tol yang terletak di sepanjang lebuhraya berkenaan iaitu Plaza Tol Denai Alam, Plaza Tol RRIM (Kwasa Damansara) dan Plaza Tol Kota Damansara.

Manakala bagi kenderaan kelas dua (kenderaan yang mempunyai dua gandar dan lima atau enam roda (tidak termasuk bas) pula RM4.60 dan RM6.90 untuk kelas tiga (Kenderaan yang mempunyai tiga gandar atau lebih (tidak termasuk bas). Untuk kelas empat iaitu teksi pula dikenakan kadar tol sebanyak RM1.20 dan RM2.30 untuk kelas lima iaitu bas.

Kadar tol di Lebuhraya DASH diumumkan – RM2.30 untuk kelas 1 di setiap plaza tol, bermula 1 Dis 2022

“Kutipan tol akan dilaksanakan secara elektronik sepenuhnya menggunakan kad Touch ‘N Go, SmartTAG dan RFID. Sehubungan itu, pengguna disarankan agar memastikan baki kad Touch ‘N Go dan e-wallet adalah mencukupi sebelum memasuki Lebuhraya DASH.

“Bahagian Operasi Lebuhraya DASH akan sentiasa memantau kelancaran sistem kutipan tol di ketiga-tiga plaza tol selain menempatkan petugas di lorong plaza tol kedua-dua arah lebuh raya terutama pada waktu puncak bagi membantu pengguna yang menghadapi kesulitan,” kata Prolintas menerusi kenyataan yang dikeluarkan.

Lebuhraya DASH telah mula dibuka sejak 14 Oktober lalu dan diberikan kadar tol secara percuma sehingga 30 November 2022. DASH dibina merentasi Puncak Alam menerusi Persimpangan Mokhtar Dahari dan berakhir di “Persimpangan Spagheti” yang menghubungkan Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP), Penchala Link dan Skim Penyuraian Trafik Kuala Lumpur Barat (SPRINT) di Penchala, berhampiran Taman Tun Dr. Ismail dan juga kawasan tumpuan seperti Bandar Utama Damansara, Damansara Utama serta Mutiara Damansara.

Laluan utama jajaran DASH sepanjang ini adalah sejauh 20.1 km, namun jika diambil kesemua jarak termasuk susur persimpangan, keseluruhan jaraknya mencecah 55.4 km. Sama seperti SUKE, DASH juga menampilkan jalan tiga lorong dua hala, dengan setiap lorong berukuran 3.5 meter bersama lorong kecemasan selebar tiga meter, serta 90% adalah jalan raya bertingkat dan hanya 10% berada di atas tanah.

Bagi kemudahan akses yang lebih optimum, DASH menyediakan 13 persimpangan iaitu Persimpangan Puncak Perdana, Persimpangan Alam Suria, Persimpangan Denai Alam, Persimpangan Kampung Melayu Subang, Persimpangan Pinggiran Subang, Persimpangan Subang 2, Persimpangan Subang Airport, Persimpangan RRIM (Kwasa Damansara), Persimpangan Surian, Persimpangan Seksyen 5 Kota Damansara, Persimpangan Sunway Damansara, Persimpangan Damansara Perdana dan Persimpangan Penchala.

Bukan itu sahaja, lebuhraya ini juga akan menjadi penghubung antara bahagian timur dan barat Lembah Klang, dan merupakan laluan alternatif penduduk Shah Alam dan Puncak Alam untuk ke Persiaran Surian di Kota Damansara, Lapangan Terbang Subang, Damansara Perdana, Penchala dan menuju ke Bandaraya Kuala Lumpur. Bagi yang ingin ke utara tanah air, DASH turut dihubungkan dengan Lebuhraya Guthrie bagi membolehkan pengguna ke Lebuhraya Utara-Selatan menerusi susur keluar berhampiran Rawang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required