Corvette akan dijadikan sub-jenama Chevrolet, bakal hasilkan EV sedan dan SUV, muncul pada 2025

Corvette akan dijadikan sub-jenama Chevrolet, bakal hasilkan EV sedan dan SUV, muncul pada 2025

Sebut sahaja Corvette, sudah tentu kita akan terbayang sebuah kereta sport dua pintu dengan muncung yang panjang, bersama logo ‘bowtie’ Chevrolet, dan dijana enjin V8 seperti muscle car Amerika. Pada 2019, Corvette memecah tradisi konfigurasi enjin hadapan pacuan belakang, apabila model generasi ke-lapan dengan kod C8 dijelmakan sebagai kereta sport enjin tengah.

Dan selepas ini, General Motors (GM) akan membawa nama Corvette ke arah perubahan lebih drastik – menurut laporan Car and Driver, Corvette akan dipisahkan dari Chevrolet untuk berdiri sebagai sub-jenama menjelang 2025. Jadi selepas itu, lencana Corvette bukan hanya ditampal pada kereta sport, malah ia juga bakal menghasilkan model elektrik (EV) lain termasuk coupe empat pintu dan juga SUV, diasaskan dari platform Ultium yang dibangunkan oleh GM.

Menurut laporan tersebut, sumber yang mengetahui berkenaan cadangan sub-jenama itu untuk model-model elektrik Corvette selepas ini menyifatkan ia sebagai unik, dan “bukan salinan dari mana-mana” model lain.

Corvette akan dijadikan sub-jenama Chevrolet, bakal hasilkan EV sedan dan SUV, muncul pada 2025

Sumber itu juga menambah bahawa antara perincian awalan yang diketahui termasuk penggunaan pek bateri dengan ketumpatan tenaga yang tinggi, konsep sistem penyejuk yang dipatenkan, perisian khas yang berkuasa, komponen-komponen yang dikecilkan, pakej topografi berperingkat, sistem elektrikal 800V yang boleh mengecas sehingga 350 kW, transmisi dua kelajuan, sistem brek-dengan-wayar, stereng semua roda pelbagai mod dan sistem torque vectoring.

Oleh itu, model-model EV Corvette ini bakal dihasilkan dengan kebolehan setara model-model lain yang menggunakan sistem elektrikal 800V seperti Porsche Taycan dan Kia EV6.

“Sasarannya bukan untuk mengalahkan [Porsche] Taycan dan Cayenne dalam kelasnya tetapi untuk menghasilkan tiga legenda Amerika yang mampu untuk menghasilkan sesuatu yang baharu dengan asas Corvette yang boleh diskalakan semula. Untuk melaksanakannya, asas tersebut perlu sentiasa berada dalam keadaan fluks,” kata sumber tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required