Hyundai Ioniq 5 N ditampil — EV prestasi untuk 2023

Hyundai Ioniq 5 N ditampil — EV prestasi untuk 2023

Hyundai telah menunjukkan sebuah video yang menampilkan kenderaan percubaan yang merupakan sebahagian program pembangunan pacuan elektriknya, yang mana kenderaan dari bahagian pembangunan N — RN22e dan N Vision 74 — diberi gambaran. Sebuah model lain yang lebih dekat dalam bentuk produksi juga ditunjuk, iaitu Ioniq 5 N akan datang.

Seperti dicadangkan namanya, model akan datang itu merupakan versi prestasi tinggi Ioniq 5 yang dilancarkan di sini Mac lalu. Versi prestasi tinggi ini telah disahkan pengenalannya tahun depan, dan menggunakan Electric-Global Modular Platform (E-GMP) Hyundai yang turut digunakan oleh Kia EV6.

Dalam video berkenaan, Ioniq 5 N dapat dilihat sekejap dari depan, dengan bukaan udaranya memperlihatkan bentuk sama dengan model prestasi N yang sama walaupun sedikit lebar, dengan bampar yang bahagian bawahnya lebih besar.

Hyundai Ioniq 5 N ditampil — EV prestasi untuk 2023

Angka prestasi Ioniq 5 N masil belum didedahkan oleh Hyundai, bagaimanapun ia mungkin akan menyamai model Kia EV6 GT yang menghasilkan 585 PS dan 740 Nm tork. Dalam model Kia tersebut, ouput berkenaan datang dari tetapan dua motor elektrik, dengan motor yang didepan menghasilkan 217 PS dan sebuah lagi motor di gandar belakang menyediakan 367 PS. Pada model Kia itu, pecutan 0-100 km/j adalah dalam masa 3.5 saat dan laju maksimum 260 km/j.

Platform E-GMP yang digunakan oleh Ioniq 5 dan EV6 memanfaatkan binaan 800-volt, yang menyokong pengecasan DC sehingga 350 kW. Bagi Ioniq 5 biasa, pengecasan DC pada kadar penuh 350 kW akan memenuhkan bateri 72.6 kWh yang ada dari 10% ke 80% dalam masa hanya 18 minit. Pada kadar DC 50 kW pula, Hyundai memaklumkan ia boleh mengecas dari 10-80% dalam masa 47 minit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required