UMW Toyota sahkan SUV EV Toyota bZ4X bakal dilancarkan di Malaysia pada tahun hadapan

UMW Toyota sahkan SUV EV Toyota bZ4X bakal dilancarkan di Malaysia pada tahun hadapan

Selain dari tiga buah model prestasi Gazoo Racing (GR), dalam majlis bersama media malam tadi UMW Toyota Motor (UMWT) turut mengesahkan bahawa ia akan melancarkan SUV elektrik penuh (EV) Toyota bZ4X ke pasaran tempatan pada tahun hadapan.

Model berkenaan sudahpun berada di pasaran ASEAN, mula dijual di Thailand dan Indonesia pada bulan lalu. Tiada sebarang bayangan berapa harga EV tersebut apabila ia dilancarkan di sini, namun SUV EV itu dijual pada harga 1.836 juta baht (RM235,242) di Thailand dan 1.19 bilion rupiah (RM352,040) di Indonesia.

Kerajaan Malaysia kini menawarkan insentif pengecualian duti import dan eksais untuk model-model EV yang diimport sepenuhnya (CBU) sehingga 31 Disember 2024, dan bZ4X sudah tentu tidak terkecuali untuk mendapat manfaat dari insentif tersebut.

UMW Toyota sahkan SUV EV Toyota bZ4X bakal dilancarkan di Malaysia pada tahun hadapan

Di United Kingdom (UK), bZ4X dijual pada harga bermula £41,950 (RM238,000) untuk varian asas, dan £45,750 (RM259,000) untuk varian satu tangga di atas – ini mungkin spesifikasi dan julat harga yang paling hampir bagi anggaran pasaran Malaysia kelak.

Thailand dan Indonesia masing-masing menerima bZ4X dalam spesifikasi yang berbeza. Untuk pasaran Thai, SUV ini ditawarkan dalam versi dua motor pacuan semua roda (109 PS untuk setiap gandar) menghasilkan kuasa keseluruhan 218 PS/337 Nm. Manakala bagi pasaran Indonesia pula, bZ4X ditawarkan dalam versi pacuan roda hadapan dengan motor tunggal berkuasa 204 PS dan tork maksima 266 Nm.

UMW Toyota sahkan SUV EV Toyota bZ4X bakal dilancarkan di Malaysia pada tahun hadapan

Walau bagaimanapun, kedua-dua versi tersebut menerima bateri lithium ion 71.4 kWj yang sama. Namun model yang lebih berkuasa di Thailand hanya mampu bergerak sejauh 411 km (kitaran WLTP) dengan sekali cas penuh, manakala versi pacuan roda hadapan di Indonesia pula boleh bergerak sejauh 500 km (WLTP) dengan satu cas penuh.

Sistem pengecas untuk kedua-dua versi Thai dan Indonesia ini juga sama dengan menyokong pengecas AC sehingga 6.6 kW menerusi penyambung Type 2 serta pengecas pantas DC dengan penyambung CCS2 sehingga 150 kW.

GALERI: Toyota bZ4X pasaran Thailand

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required