UMWT catat jualan 10,442 unit bagi November 2022, naik 23% berbanding tempoh sama tahun lalu

UMWT catat jualan 10,442 unit bagi November 2022, naik 23% berbanding tempoh sama tahun lalu

Setakat November 2022, UMW Toyota Motor Sdn Bhd (UMWT) mencatatkan jualan kenderaan sebanyak 90,595 unit (Toyota & Lexus). Angka itu mewakili peningkatan 44% bagi tempoh sama tahun lalu, dan dijangka akan membolehkan Toyota mengekalkan kedudukan teratas bagi jenama kenderaan bukan nasional untuk pasaran tempatan.

Selain angka jualan semasa tersebut, November 2022 menyaksikan Toyota berjaya menjual sebanyak 10,442 unit kenderaan (Toyota & Lexus) berbanding hanya 8,487 unit bagi tempoh sama tahun lalu — ini bersamaan dengan peningkatan 23%.

Untuk memperluas dan memperkukuhkan kedudukannya, Toyota juga mengumumkan arah tuju baru yang dinamakan “Move Your World” yang bakal menetapkan dan mengalih perjalanan syarikat daripada sebuah syarikat automobil kepada sebuah syarikat mobiliti. “Pemilikan kenderaan akan jadi lebih mudah dan menyenangkan, dengan serahan ke rumah pelanggan, bantuan servis kenderaan yang holistik, pengursan kos pemilikan yang lebih ringkas dan banyak lagi,” ujar Presiden UMWT, Ravindran K.

UMWT catat jualan 10,442 unit bagi November 2022, naik 23% berbanding tempoh sama tahun lalu

Selari dengan arah tuju baru itu, Toyota juga telah menaiktaraf laman webnya di Malaysia untuk menampilkan antaramuka yang lebih moden dan memudahkan pelanggan melayarinya. Beliau juga memaklumkan strategi hijau Toyota yang menjadi sebahagian daripada portfolio itu, dalam usaha untuk mencapai tahap nuetral karbon melalui pelbagai langkah yang digariskan. “Kami percaya tidak ada hanya satu penyelesaian untuk semua, dan ketika ini, hibrid-elektrik adalah jalan yang paling wajar untuk mencapai perkara itu,” ujarnya.

Semalam, Toyota turut mengesahkan akan ada beberapa model baru — termasuk model hibrid — yang akan diperkenalkan untuk pasaran tempatan tahun depan. Antaranya ialah GR Corolla, GR Supra dan GR 86. Bagi model hibrid, selain Corolla Cross Hybrid yang ada ketika ini, sebuah lagi model SUV EV terbaru, Toyota bZ4X turut bakal diperkenalkan tahun depan.

Selain itu, sempena musim perayaan dan hujung tahun yang bakal tiba, UMWT akan mengadakan promosi hebat dengan ansuran bulanan rendah bermula dari RM498 bagi Toyota Yaris dan RM598 bagi Toyota Vios. Bagi varian terpilih model berkenaan, ada juga tawaran tambahan RM4,000 untuk dinikmati.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required