UMW Toyota Motor bakal perkenal model hibrid kedua di M’sia tahun depan — MPV Innova Zenix Hybrid?

UMW Toyota Motor bakal perkenal model hibrid kedua di M’sia tahun depan — MPV Innova Zenix Hybrid?

UMW Toyota Motor (UMWT) telah mendedahkan yang syarikat itu akan memperkenalkan model kenderaan hibrid elektrik (HEV) kedua untuk pasaran Malaysia selepas Corolla Cross Hybrid, tahun depan, sebagai sebahagian daripada arah tuju baru mereka untuk rantau ini.

Bagaimanapun, syarikat itu belum mendedahkan model hibrid mana yang dimaksudkan. Namun, melihat kepada perkembangan semasa di pasaran serantau, tidak sukar untuk menjangkakannya — kemungkinan besar ialah model Innova Zenix 2023 yang baru saja dilancarkan di Indonesia bulan lalu. Presiden UMWT, Ravindran K dalam satu kenyataan memaklumkan kenderaan hibrid elektrik merupakan “pilihan terbaik dan mampu milik untuk pemilik kenderaan memulakan perjalanan mengurangkan jejak karbon mereka”.

Bagi Innova Zenix, ia sejak pengenalannya sudah ditawarkan dalam versi hibrid di Indonesia, terdiri daripada unit enjin M20A-FXS 2.0 liter NA empat-silinder Dynamic Force yang menghasilkan 152 PS pada 6,000 rpm dan 187 Nm tork dari 4,400 rpm hingga 5,200 rpm. Dalam tetapan ini, enjin berkenaan disertai oleh sebuah motor elektrik 113 PS/205 Nm untuk menghasilkan output akhir 186 PS. Transmisi pula CVT, yang menyalurkan kuasa ke roda depan.

UMW Toyota Motor bakal perkenal model hibrid kedua di M’sia tahun depan — MPV Innova Zenix Hybrid?

Ini merupakan Innova generasi ketiga yang membawa perubahan penting: ia tidak lagi menggunaan binaan ladder frame, sebaliknya beralih kepada binaan monocoque dengan memanfaatkan varian GA-C bagi platform Toyota New Global Architecture (TNGA).

Peralihan kepada platform ini juga menyebabkan tetapan pacuannya kini menjadi roda depan dan bukan lagi pacuan roda belakang, seperti Hilux dan Fortuner seperti sebelum ini. Ketika pelancarannya, Toyota mendedahkan Innova Zenix generasi ketiga ini mempunyai ukuran 4,755 mm panjang, 1,850 mm lebar dan 1,795 mm tinggi — tinggi yang masih sama dengan model lama. Ketinggian dari tanah pula 185 mm.

Namun, sama ada ini akan menjadi model hibrid kedua yang dimaksudkan oleh Toyota untuk pasaran Malaysia masih belum diketahui. Kita tunggu dan lihat. Atau ada calon model lain?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required