Yamaha Augur 155 dilancar di Taiwan – skuter canggih dengan lampu membelok, skrin TFT 4.3 inci, TC, ABS

Yamaha Augur 155 dilancar di Taiwan – skuter canggih dengan lampu membelok, skrin TFT 4.3 inci, TC, ABS

Yamaha telah melancarkan sebuah skuter baru di Taiwan, dipanggil sebagai Augur. Ia adalah sebuah skuter saiz sederhana, seperti NMax dan NVX, tetapi dengan rekaan futuristik serta kelengkapan yang canggih.

Kesemua lampu skuter ini menggunakan unit LED, dengan bahagian hadapannya terdapat pencahayaan DRL unik berbentuk garis cabang tiga dan di tengahnya terdapat lampu utama. Menariknya lampu utama tersebut, ia dilengkapi dengan fungsi Y-LLA, iaitu menyala ke arah tepi apabila membelok.

Kemudiannya, satu lagi fungsi tambahan lampu tersebut adalah penunggang boleh menukar warnanya, daripada putih kepada kuning menggunakan butang yang terdapat di bahagian pemegang. Fungsi ini berguna apabila jalan berkabus atau hujan.

Menggerakkan skuter ini adalah enjin satu silinder, suntikan bahan api, 155 cc VVA, tetapi jumlah kuasanya tidak didedahkan. Enjin ini boleh dihidupkan dengan menggunakan kunci pintar dan dilengkapi dengan sistem start/stop dengan Smart Motor Generator.

Kedua-dua brek hadapan dan belakang skuter ini menggunakan tetapan cakera, dan datang lengkap bersama ABS. Menambah lagi ciri keselamatannya adalah sistem kawalan cengkaman untuk tayar belakang. Rim adalah bersaiz 13 inci, dengan tayar 120/70 di hadapan dan 130/70 di belakang.

Suspensi terdiri daripada fork teleskopik di hadapan, dan dua penyerap hentak biasa di belakang, sementara tangki bahan api pula berkapasiti 6.1 liter. Di bahagian kokpit terdapat panel TFT 4.3 inci berwarna penuh, yang boleh disambung kepada telefon pintar melalui bluetooth untuk tambahan informasi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required