Semua jenama kereta perlu bersetuju dengan standard keselamatan minimum – Jean Todt beri pandangan

Semua jenama kereta perlu bersetuju dengan standard keselamatan minimum – Jean Todt beri pandangan

Duta khas setiausaha agung PBB untuk keselamatan jalan raya, Jean Todt menyatakan bahawa satu perjanjian di antara semua pengeluar kenderaan berkenaan standard keselamatan minimum untuk semua kenderaan baru yang dijual, boleh menjadi tonggak penting untuk aspek keselamatan automotif.

Selain daripada itu, beliau juga menggesa pengguna supaya memeriksa informasi keselamatan sebelum membeli sesebuah kenderaan, sama ada baru ataupun terpakai. Ini merujuk kepada maklumat prestasi kenderaan tersebut dalam ujian perlanggaran, yang mana sepatutnya dapat membantu pelanggan membuat keputusan sebelum memiliki sesebuah kenderaan.

“Saya berbesar hati untuk memperakui usaha MIROS (Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia) menerajui Program Penilaian Kenderaan Baru ASEAN (ASEAN NCAP). Dengan lebih 100 model kenderaan yang dijual di ASEAN sudah melalui ujian perlanggaran ini, saya percaya keputusannya telah memberi manfaat kepada berjuta pemilik kenderaan,” kata Todt dalam satu majlis menandatangani perjanjian persefahaman antara Motorist dan MIROS.

Semua jenama kereta perlu bersetuju dengan standard keselamatan minimum – Jean Todt beri pandangan

Protokol ujian kenderaan semasa ASEAN NCAP yang digunakan dari tahun 2021 ke 2025 membawa banyak tambahan parameter untuk sistem bantuan keselamatan, dan termasuk ujian untuk keselamatan motosikal. Model pertama yang diuji bawah protokol ASEAN NCAP 2021-2025 ini adalah Perodua Ativa, di mana ia mendapat penarafan penuh lima bintang pada tahun 2021.

Penilaian sistem Autonomous Emergency Braking (AEB) dalam ASEAN NCAP pula dijalankan dalam dua bahagian; AEB City dan AEB Inter-Urban. AEB City menilai keberkesanan sistem tersebut dengan memacu kenderaan pada kelajuan antara 10km/j ke 60 km/j, ke arah kenderaan yang tidak bergerak.

Sementara itu, AEB Inter-Urban pula menguji keberkesanan sistem dengan membawa kenderaan tersebut ke hadapan, pada kelajuan antara 30 km/j ke 60 km/j, ke arah satu lagi kenderaan lain yang bergerak pada kelajuan sekata. Ujian ini dibuat sebagai tambahan kepada ujian perlanggaran sedia ada untuk perlindungan penumpang dewasa (AOP) dan perlindungan kanak-kanak (COP).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required