GWM Ora Grand Cat dipertontonkan di Thai – EV dengan 408 PS, jarak gerak 705 km; bakal ke M’sia?

GWM Ora Grand Cat dipertontonkan di Thai – EV dengan 408 PS, jarak gerak 705 km; bakal ke M’sia?

Dalam Thailand International Motor Expo edisi tahun 2022 yang berakhir awal bulan ini, Great Wall Motors (GWM) telah menganjurkan acara ‘Light Your Future’ yang turut mempertontonkan Grand Cat. Turut dikenali sebagai Lightning Cat, kenderaan elektrik (EV) ini dilancarkan secara rasmi di negara kelahirannya, China, pada awal November lalu dan ditawarkan pada harga antara 189,800 dan 269,800 yuan (RM120,418 dan RM171,155) dengan insentif.

GWM Thailand tidak memberikan sebarang perincian untuk spesifikasi atau harga Grand Cat ini, walau bagaimana pun Autolifethailand mengesahkan EV tersebut bakal dijual pada tahun 2023. Model ini bakal menyertai model Good Cat yang telah dilancarkan di negara berkenaan sejak November lalu.

Secara visual, Grand Cat kelihatan seperti versi Good Cat tapi dalam bentuk badan yang lebih panjang dan lebih lebar. Rekaannya agak mirip termasuk lampu utama bulat, kurang elemen gril hadapan, dan Grand Cat lebih menyerlah hasil pintu tanpa bingkai dan garisan yang ketara dari roda hadapan hingga ke pintu belakang.

Pada bahagian sisinya, kelihatan roda 19-inci, garisan bumbung umpama coupe yang dikaitkan dengan Porsche Panamera. Di belakangnya, bentuk ala fastback dengan lampu bujur disambungkan pada tailgate yang disepadukan bersama active rear wing.

Di dalamnya, Grand Cat mempunyai kabin yang lebih luas berbanding adiknya, Good Cat, selain menampilkan ciri yang lebih maju termasuk penampilan kluster instrumen digital 10.25-inci yang terbahagi pada tiga bulatan, roda stereng tiga-jejari premium serta skrin sesentuh 12.3-inci lebar freestanding.

Konsol tengah dua tingkat juga memberikan lebih kemudahan buat pemandu, serta turut diberikan ruang storan dan perumah port pengecasan. Berdasarkan video yang dimuatnaik oleh GWM Thailand, unit yang dipamerkan di atas pentas adalah contoh pemanduan sebelah-kanan yang turut didatangkan dengan bumbung suria panoramik dan corong udara belakang.

Untuk dimensinya, Grand Cat berukuran 2,870 mm iaitu 220 mm lebih panjang berbanding Good Cat. Selain itu, ia sepanjang mencecah 4,871 mm (+636 mm), lebar 1,862 mm (+37 mm), serta berketinggian 1,500 mm (-96 mm).

GWM Ora Grand Cat dipertontonkan di Thai – EV dengan 408 PS, jarak gerak 705 km; bakal ke M’sia?

Di China, Grand Cat (Lightning Cat), juga dibina dengan platform Lemon buatan GWM, menawarkan tiga konfigurasi penjana elektrik. Yang pertama, menampilkan bateri lithium iron phosphate (LFP) 63.9-kWh dengan jarak gerak 450 km mengikut standard WLTP (55 km ikut CLTC) dan kuasanya disalurkan ke motor elektrik yang dipasang di hadapan yang mampu memberikan 204 PS (201 hp atau 150 kW) dan tork 340 Nm.

Pilihan kedua pula ialah menggunakan motor elektrik yang sama tetapi dengan bateri LFP yang lebih padu iaitu 83.5 kWh, dengan anggaran jarak gerak 600 km ikut WLTP atau 705 km dengan CLTC. Motor elektrik ini menyalurkan kuasa ke pacuan semua-roda dan sistem output cecah 408 PS (402 hp atau 300 kW) dan 680 Nm.

Bagi pilihan ketiga pula mampu memberikan pecutan dari 0-100 km/j dalam 4.3 saat dan boleh capai kelajuan maksimum hingga 170 km/j. Ia memberikan jarak gerak yang sedikit kurang iaitu 495 km WLTP dan 600 km CLTC. GMW tidak memberikan informasi berhubung pengecasan, namun menyatakan bahawa status pengecasan bagi Grand Cat untuk 30-80% mampu capai dalam 30 minit, mungkin menggunakan pengecas pantas DC.

GWM Ora Grand Cat dipertontonkan di Thai – EV dengan 408 PS, jarak gerak 705 km; bakal ke M’sia?

Bagi ciri kelengkapannya, Grand Cat diberikan pencahayaan luaran LED, upholstery kulit, tempat duduk hadapan larasan kuasa dengan fungsi pengudaraan dan mengurut, kawalan suhu dwi-zon dengan penapis PM2.5 dan wangian, empat mod pemanduan dan sistem bantuan pemandu (kawalan kelajuan adaptif, bantuan kekal lorong, bantuan kesesakan trafik, bantuan di selekoh, brek kecemasan sendiri, pemantauan titik buta dan banyak lagi).

Dengan tambahan kos, pelanggan di China berpeluang menerima sistem bantuan pemanduan pintar
Ora-Pilot 3.0 yang termasuk 10 kameram lima penderia radar, 12 penderia radar ultrasonic dan tiga kamera internal untuk pemanduan sendiri Tahap 3 dengan pemantauan pemandu.

Dengan pengesahan Grand Cat bakal dijual di Thailand, adakah kebarangkalian ia juga akan tiba di pasaran Malaysia? Untuk pengetahuan anda, model dalam barisan Ora termasuk Black Cat, White Cat, Punk Cat dan Big Cat (berasaskan Wey Macchiato).

GALERI: GWM Ora Grand Cat dipertontonkan di Thailand

GALERI: GWM Ora Lightning Cat

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required