Kes curi elektrik dari pengecas kenderaan EV seperti Shell Recharge / Park Easy masih berlaku di Malaysia

Kes curi elektrik dari pengecas kenderaan EV seperti Shell Recharge / Park Easy masih berlaku di Malaysia

Awal tahun ini kita didedahkan dengan satu kes di mana sebuah van elektrik BYD M3 dengan nombor pendaftaran Singapura dijumpai mencuri elektrik di mesin mengecas EV yang terletak di stesen Shell kawasan rehat Tangkak arah selatan.

Kes seperti ini nampaknya masih berlaku, seperti yang dimuat naik oleh ahli kumpulan Facebook MyEVOC, Jared. Pemandu kenderaan plug-in hybrid ini dilihat meletakkan kenderaan di sebelah petak mengecas, dan menggunakan kabel pengecas tanpa membayar petak letak kereta khas untuknya.

Untuk pengetahuan anda Shell Recharge adalah satu khidmat berbayar. Anda sepatutnya bayar menggunakan aplikasi ParkEasy, dan palang untuk meletakkan kereta di petak mengecas itu akan turun, membolehkan kenderaan anda masuk dan menggunakannya. Petak yang anda lihat di dalam gambar ini mempunyai pengecas AC Type 2 7 kW, yang mengenakan bayaran RM6 untuk dua jam pertama, dan RM2.80 bagi jam yang seterusnya.

Pengecas Shell Recharge/ParkEasy ini sebenarnya sangat terdedah kepada pencurian elektrik kerana pengecas itu sendiri sentiasa boleh digunakan, dengan kenderaan hanya dihalang untuk masuk ke kawasan letak kereta. Tapi nampaknya, ada orang yang sentiasa akan cari jalan untuk mengelak dari membayar apa-apa.

Secara terang-terangan, ini memang adalah satu pencurian. Tolonglah jangat buat sebegini kerana tingkah laku buruk daripada pemilik EV akan menjauhkan syarikat persendirian untuk melabur dalam infrastruktur pengecasan EV.

Selain daripada itu, ParkEasy juga mempunyai fungsi tempahan awal. Cuba bayangkan jika pemilik EV membuat tempahan awal untuk petak mengecas itu, tetapi apabila tiba, dilihat ada pula kenderaan lain yang secara curi-curi menggunakan kabel pengecas tersebut.

Shell tahu tentang masalah ini dan akaun @pakcikshell yang bekerja dengan syarikat itu pernah memuat naik gambar berkenaan kes di Tangkak sambil memberi ulasan supaya janganlah berbuat sebegitu – boleh dilihat di atas.

Syarikat penyedia khidmat mengecas lain tidak menggunakan konsep palang pada tempat letak kereta seperti Shell Recharge/ParkEasy, sebaliknya mengaktifkan pengecas apabila bayaran melalui aplikasi telah pun dibuat. Ini pun ada masalah sendiri, kerana ada pemandu yang meletakkan kenderaan dalam petak mengecas tersebut, tetapi tidak menggunakan pun pengecas.

Akibat daripada ini, syarikat penyedia khidmat mengecas tersebut mengalami kerugian kerana petak mengecas itu digunakan oleh orang sebagai petak letak kereta biasa, bukannya orang yang mahu membayar dan mengecas kenderaan. Kalau anda berminat nak cuba servis Shell Recharge/ParkEasy ini, boleh gunakan kod R88W3N2T apabila memuat turun. Ada kredit percuma juga, jadi tak payah lah nak curi elektrik kat situ.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required