Toyota bZ4X sudah dilihat di Malaysia – bakal dilancarkan, EV dengan jarak gerak sejauh 500km

Toyota bZ4X sudah dilihat di Malaysia – bakal dilancarkan, EV dengan jarak gerak sejauh 500km

Disember lalu, UMW Toyota Motor (UMWT) telah pun mengumumkan bahawa ia akan membawa SUV elektrik penuh (EV) Toyota bZ4X ke pasaran Malaysia tahun ini. Pengumuman ringkas yang dibuat ketika majlis bersama media berkenaan walau bagaimanapun tidak disertakan dengan perincian spesifikasi dan juga bila tarikh sebenar ia akan dilancarkan.

Namun hari ini dua unit bZ4X telahpun dipamerkan di ibu pejabat UMWT di Seksyen 15, Shah Alam. Kedua-dua unit SUV EV tersebut adalah dari varian pacuan roda depan yang menampilkan motor elektrik tunggal diletakkan pada gandar hadapan, berkuasa 204 PS (201 hp atau 150 kW) dan tork maksima 266 Nm.

Ini merupakan bZ4X dengan spesifikasi yang sama dilancarkan di Indonesia November lalu, dijual pada harga 1.19 bilion rupiah (RM334,209) di sana. Di Thailand, bZ4X dijual dalam varian pacuan semua roda dengan dua motor (diletak masing-masing pada gandar hadapan dan belakang) menghasilkan kuasa keseluruhan 218 PS (215 hp atau 160 kW) dan 337 Nm, dijual pada harga 1.836 juta baht (RM236,782).

Toyota bZ4X sudah dilihat di Malaysia – bakal dilancarkan, EV dengan jarak gerak sejauh 500km

Kedua-dua varian ini menerima pek bateri yang sama iaitu bateri lithium-ion 71.4 kWj. Ini membolehkan versi pacuan roda hadapan bergerak sejauh 500 km dalam kitaran ketat dan lebih realistik WLTP untuk satu cas penuh, manakala versi pacuan semua roda pula hanya boleh bergerak sejauh 411 km dalam standard yang sama.

Untuk mengecas, bZ4X menyokong pengecas AC (penyabung Type 2) pada kadar sehingga 6.6 kW. Ia juga boleh menerima pengecas pantas DC (penyambung CCS2) sehingga 150 kW yang membolehkan kadar cas 0-80% dipenuhkan dalam masa hanya 30 minit.

Seperti yang diketahui, kerajaan Malaysia kini sedang memberikan insentif pengecualian duti dan eksais bagi EV yang diimport sepenuhnya (CBU). Jadi boleh dijangka Toyota bZ4X ini juga bakal dijual pada harga kompetitif dan tidak jauh berbeza dari pasaran lain. Untuk rekod, di Jepun bZ4X dijual pada harga bermula enam juta yen (RM196,685), manakala di United Kingdom pula dijual pada harga 45,710 pound (RM238,962).

Toyota bZ4X sudah dilihat di Malaysia – bakal dilancarkan, EV dengan jarak gerak sejauh 500km

Dua unit terawal ini berkemungkinan adalah unit yang dibawa untuk dibuat penilaian sebelum memuktamadkan spesifikasi sebenar bagi bZ4X pasaran Malaysia kelak.

Antara kelengkapan yang boleh dilihat pada dua unit ini termasuk lampu luaran LED, set rim 20-inci, paparan instrumen digital tujuh-inci, skrin infotainmen 12.3-inci, pendingin hawa dua zon dengan liang udara belakang, pengecas telefon pintar tanpa wayar, upholsteri kulit sintetik, tempat duduk pemandu dan pintu tailgate bantuan elektrik dan juga sistem bantuan pemanduan keselamatan Toyota Safety Sense.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required