Sedan EV gergasi BMW i7 sekali lagi dilihat di Malaysia

Sedan EV gergasi BMW i7 sekali lagi dilihat di Malaysia

Belum lagi dilancarkan secara rasmi, tetapi sedan elektrik penuh bersaiz besar, BMW i7 telah beberapa kali dilihat di Malaysia. Yang terbaharu, ia dilihat pagi tadi ketika berlangsungnya BMW Group Malaysia 2023 Business Briefing di Kuala Lumpur. Berdasarkan nombor pendaftarannya, ia merupakan unit yang sama dilihat sebelum ini dengan warna badan Oxide Grey Metallic.

Sehingga sekarang BMW Malaysia masih belum mengumumkan bila model ini akan dilancarkan secara rasmi pada pasaran tempatan. Namun pendaftaran minat untuk BMW i7 ini sebenarnya telah dibuka pada April lalu, diikuti dengan majlis prebiu yang dibuat secara tertutup pada bulan Julai 2022 dengan menampilkan model dalam versi pemanduan sebelah kiri.

Bagi unit yang dilihat pagi tadi ini, ia dilihat mengenakan rim berdiameter 20-inci bersama tayar bersaiz 255/45R20 di hadapan dan 285/40R20 di belakang. Selain dari bahagian luarannya yang kelihatan jelas, kami turut sempat untuk mengintai bahagian dalam i7 tersebut.

Sedan EV gergasi BMW i7 sekali lagi dilihat di Malaysia

Antara perincian kabih yang dapat dilihat termasuk roda stereng tiga jejai berbanding unit dua-jejari pada model yang membuat kemunculan sulung global, perapi kayu dengan kemasan lebih gelap pada papan pemuka yang dilengkapi dua skrin lebar, bersama upholsteri kulit dalam kemasan Cognac.

Sebelum ini BMW ada menyatakan bahawa i7 akan ditawarkan dalam varian xDrive60 terlebih dahulu. Versi tersebut menampilkan dua motor elektrik bagi memacu keempat-empat roda sedan ini dengan kuasa keseluruhan 544 PS dan tork maksima 745.

Ini membolehkan gergasi i7 xDrive60 tersebut memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 4.7 saat dengan kelajuan maksima dihadkan secara elektronik pada 240 km/j.

Motor-motor elektrik berkenaan menerima kuasa dari bateri lithium-ion berkapasiti 101.7-kWj yang diletakkan pada bahagian lantai, membolehkan ia bergerak sejauh 625 km dengan sau cas penuh menerusi kitaran ujian lebih realistik WLTP.

Bateri tersebut boleh dicas semula menerusi Combine Charging Unit (CCU) yang membolehkan cas AC dibuat sehingga 11 kW menggunakan penyambung Type 2, memerlukan masa selama 9.5 jam untuk dicas penuh. Ia juga menyokong pengecas pantas DC sehingga 195 kW menerusi penyambung CCS2, membolehkan cas 10-80% dipenuhkan dalam masa 34 minit.

Di United Kingdom, BMW i7 xDrive60 ini dijual pada harga bermula 110,000 pound sterling, atau sekitar RM585k. Dengan insentif pengecualian duti dan eksais bagi EV yang diimport sepenuhnya (CBU), agaknya berapa harga sedan EV gergasi ini jika dilancarkan di Malaysia kelak?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required