BYD Atto 3 – 100 unit pertama telah dihantar kepada pelanggan di M’sia; jarak gerak 480 km; dari RM150k

BYD Atto 3 – 100 unit pertama telah dihantar kepada pelanggan di M’sia; jarak gerak 480 km; dari RM150k

Penghantaran bagi model BYD Atto 3 telah pun bermula di Malaysia, dengan 100 unit pertama sudah pun diserahkan kepada pelanggan dalam majlis penyerahan yang berlangsung kelmarin. Penghantarannya tidak mengambil masa yang lama selepas crossover elektrik sepenuhnya ini dilancarkan pada Disember tahun lalu.

Seperti yang kami laporkan sebelum ini, Atto 3 telah menerima sambutan yang menggalakkan di pasaran tempatan, dengan 1,000 tempahan diperoleh sejak dilancarkan. Dengan tempahan 100 unit pertama telah dipenuhi, ia mendorong pengedar rasminya di Malaysia, BYD SD Motors Malaysia, untuk membawa lebih banyak kenderaan elektrik (EV) import sepenuhnya (CBU) ke sini dan difahamkan lebih 500 unit bakal tiba tidak lama lagi.

Dua varian Atto 3 ditawarkan untuk pasaran Malaysia iaitu Standard Range (SR) dengan bateri 49.92 kWh yang memberikan jarak perjalanan 410 km (NEDC, 345 km WLTP), dan Extended Range (ER) dengan bateri 60.48 kWh, dengan jarak 480 km (NEDC, 420 km WLTP). Varian SR ini dijual pada harga RM149,800 sementara varian ER pula pada harga RM167,800.

Kedua-duanya menggunakan bateri Blade EV oleh BYD sendiri, yang disambung kepada sebuah motor elektrik di depan dengan janaan 204 PS/310 Nm. Atto 3 boleh dicas menggunakan pengecasan AC (Type 2) sehingga 7 kW dan juga pengecasan pantas DC (CCS2), dengan kadar maksimum antara 70 kW atau 80 kW, mengikut kapasiti baterinya. Dengan input lebih tinggi, kadar pengecasan 0-80% boleh dicapai dalam masa 45 minit.

Ciri keselamatan standard yang diberikan termasuklah roda 18-inci, bumbung suria panoramik, kluster instrumen digital lima-inci, tempat duduk balutan kulit tiruan, tempat duduk hadapan larasan kuasa, kamera 360-darjah, pemantauan tekanan tayar, brek parkir elektronik dengan penahan auto, lampu utama LED, skrin sesentuh infotainmen 12.8-inci, pendingin hawa automatik, kad kunci NFC, dashcam binaan-dalam, lapan pembesar suara, tailgate elektronik, pencahayaan ambien pelbagai-warna, penapis udara PM2.5 dan pengecas tanpa wayar bagi telefon pintar.

Bagi aspek keselamatan, Atto 3 ini diberikan tujuh beg udara, brek parkir elektrik, enam sensor parkir, sistem pengesan tekanan tayar, ABS dan kawalan kestabilan, sistem kawalan cengkaman, EBD, kawalan menuruni curam, kawalan melayar adaptif kelajuan penuh dengan Stop & Go, brek kecemasan autonomous (AEB), amaran perlanggaran belakang (RCW), pengesan titik buta (BSD), amaran buka pintu (DOW) dan amaran lintasan trafik di belakang.

Atto 3 didatangkan dalam lima pilihan warna — Ski White, Boulder Grey, Forest Green, Parkour Red dan Surf Blue. Crossover ini didatangkan dengan jaminan selama enam tahun atau 150,000 km, dengan jaminan bateri pula selama lapan tahun atau 160,000 km.

GALERI: BYD Atto 3 Extended Range di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required