BMW M3 CS 2023 diperkenal – sedan G80 keluaran terhad dengan kuasa 550 PS, 20 kg lebih ringan

BMW M3 CS 2023 diperkenal – sedan G80 keluaran terhad dengan kuasa 550 PS, 20 kg lebih ringan

Selepas mengeluarkan beberapa model edisi khas untuk BMW M4 G82 tahun lepas, BMW kini memberikan fokus kepada kembar sedannya pula dan memperkenalkan M3 CS G80 ini. Dibangunkan dengan semangat yang sama seperti M5 CS F90, BMW memberitahu model keluaran terhad ini menjanjikan lebih kuasa, lebih ringan dan prestasi mengujakan.

Di bawah bonetnya terdapat enjin enam silinder sebaris 3.0 liter twin turbo yang mampu menghasilkan 550 PS (543 hp atau 405 kW) pada 6,250 pm dan tork 650 Nm antara 2,750 hingga 5,950 rpm. Jumlah ini adalah sama seperti M4 CSL yang diperkenalkan Mei lalu, dan lebih tinggi 40 PS (40 hp atau 30 kW) berbanding M3 Competition biasa.

Peningkatan kuasa ini dapat diperoleh dengan menaikkan tekanan boost dari 1.7 bar kepada 2.1 bar, bersama beberapa perubahan lain yang diambil daripada kereta lumba M4 GT3. Ini termasuklah crankcase dengan binaan tanpa sleeve dan close-deck, kelongsong silinder serba ringan, crankshaft forged, cylinder head dengan liang 3D-printed, serta sistem bekalan minyak dan penyejukan yang dinaik taraf.

BMW M3 CS 2023 diperkenal – sedan G80 keluaran terhad dengan kuasa 550 PS, 20 kg lebih ringan

Dipadankan bersama transmisi M Steptronic, sistem pacuan semua roda M xDrive dan differential Active M, M3 CS ini boleh memecut 0-100 km/j dalam masa cuma 4.4 saat dan mencecah kelajuan maksimum 302 km/j – dengan pakej M Driver.

Seperti biasa, pemandu disediakan dengan beberapa mod pemanduan, dengan mod Sport dan Sport+ membuka penutup ekzos yang dikawal secara elektronik dan memberikan bunyi yang lebih garang. Sistem ekzos kereta ini juga menggunakan tabung belakang titanium, dengan empat muncung yang dicat warna hitam matte.

Bahagian lain yang diusik untuk M3 CS ini adalah talaan casis khas, yang termasuk kinematik gandar, tetapan camber, penyerap, spring serta anti-roll bar. BMW menyediakan brek seramik M Carbon sebagai naik taraf (dengan bayaran tambahan) kepada unit brek M Compound biasa.

Untuk rim, rekaan eksklusif yang digunakan pada kereta ini kemudiannya disempurnakan dengan cat Gold Bronze. Tetapan berbeza saiz digunakan, iaitu 19 inci dengan tayar 275/35 di hadapan dan 20 inci dengan tayar 285/30 di belakang – tayar berprestasi tinggi ditawarkan sebagai pilihan tambahan.

Menurut BMW, M3 CS ini lebih ringan 20 kg berbanding M3 Competition dengan M xDrive. Ini adalah disebabkan ia kini menggunakan bahan plastik yang diperkuat dengan gentian karbon (CFRP) pada bonet, splitter hadapan, bukaan udara hadapan, pelindung cermin sisi, diffuser belakang dan spoiler belakang.

Bumbung kereta ini juga dibuat pada gentian karbon, sementara grilnya pula mengikut gaya M4 CSL. Padanya terdapat jalur merah, sementara di sisinya terdapat lampu utama BMW LaserLight bersama DRL berwarna kuning seperti kereta lumba GT.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required