Toyota Grand Highlander masuk pasaran AS – kuasa hingga 362 hp, 542 Nm daripada enjin hibrid 3.5L

Toyota Grand Highlander masuk pasaran AS – kuasa hingga 362 hp, 542 Nm daripada enjin hibrid 3.5L

Toyota Grand Highlander masuk pasaran AS – kuasa hingga 362 hp, 542 Nm daripada enjin hibrid 3.5L

Toyota telah memperkenalkan sebuah SUV besar baru untuk pasaran Amerika Syarikat, dipanggil sebagai Grand Highlander, dan diletakkan atas daripada model Highlander dan Sequoia di pasaran negara tersebut. Dibina atas platform TNGA-K, Grand Highlander disediakan dalam pilihan tiga enjin iaitu empat silinder petrol turbo 2.4 liter (FWD dan AWD), petrol hibrid 2.5 liter (FWD dan AWD), dan Hybrid Max 3.5 liter (AWD).

Enjin 2.4 liter yang digunakan pada Grand Highlander ini juga ada digunakan pada model Lexus, seperti NX 350, di mana ia menghasilkan kuasa 275 hp dan tork 430 Nm. Model Hybrid Max 3.5 liter yang diletakkan sebagai varian paling tinggi pula mampu menghasilkan 362 hp dan 542 Nm, membolehkan ia memecut 0-60 bsj (0-96 km/j) dalam masa 6.3 saat dan kapasiti menarik beban 2,272 kg.

Bergantung kepada varian, tempat duduk Grand Highlander boleh dipilih dengan sama ada tujuh tempat duduk atau lapan tempat duduk, dan baris kedua boleh menempatkan tempat duduk jenis kapten (berasingan) atau bersambung.

Pada bahagian keselamatan, varian paling asas sudah dilengkapi dengan pakej Toyota Safety Sense (TSS) 3.0, yang memberikan Pre-collision System dengan pengesan pejalan kaki, Lane Departure Alert dengan bantuan stereng, Full-Speed Range Dynamic Radar Cruise Control, Lane Tracing Assist, Road Sign Assist, Automatic High Beams dan Proactive Driving Assist. Pergi kepada varian paling tinggi, ia kemudiannya ditambah lagi dengan Traffic Jam Assist dan Front Cross-Traffic Alert.

Kelengkapan lain yang boleh didapati pada Grand Highlader ini adalah seperti tempat duduk dengan liang udara dan fungsi pemanas, lampu suasana, bumbung panoramik, pedal penukar gear di stereng, pengesan jarak dengan fungsi membrek, unit multimedia 12.3 inci dengan sistem audio 11 pembesar suara JBL, pintu but boleh dibuka dengan pengesan dan panel instrumen digital penuh di hadapan pemandu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required