Foto Honda City facelift 2023 bocor – akan dilancarkan di India Mac ini; gril, bampar & perincian dikemaskini

Foto Honda City facelift 2023 bocor – akan dilancarkan di India Mac ini; gril, bampar & perincian dikemaskini

Sedar tak sedar, sudah hampir empat tahun Honda City generasi sedia ada berada dalam pasaran selepas pendedahan sulungnya dibuat pada November 2019 di Thailand. Kini memang sudah masanya ia hadir dalam versi facelift, dan nampaknya India mungkin antara pasaran pertama yang akan menerima versi kemaskini tersebut yang dijangka didedahkan pada Mac nanti.

Sebelum pelancaran rasminya dibuat, nah, ini dia beberapa foto City 2023 berkenaan yang telah pun bocor di internet. Dapat dilihat City berkenaan diberikan beberapa perubahan ketara pada bahagian luar dan sedikit pada bahagian dalaman.

Untuk muka, City masih diberikan kluster lampu utama dan juga bahagian ‘kening’ krom yang sama. Namun pada gril, panel krom kini lebih nipis manakala elemen gril sarang lebah diberikan bahagian lebih besar. Gril pada bampar juga nampak sedikit lebih besar dari sebelum ini, dan perumah lampu kabus pada sebelah sisi sudah dihubungkan dengan gril tengah berkenaan.

Foto Honda City facelift 2023 bocor – akan dilancarkan di India Mac ini; gril, bampar & perincian dikemaskini

Manakala di belakang, bampar yang kelihatan ringkas dan bersih sebelum ini telah diadun dengan kemasan seakan diffuser pada sebelah bawah. Reflektor yang sebelum ini diletakkan ‘berdiri’ juga kini telah dialih dan ‘dibaringkan’ pada diffuser tersebut.

Dalam kabin, rupa keseluruhannya masih nampak sama kecuali sedikit perubahan pada roda stereng dibuat di mana butang tekan untuk volume radio sebelum ini digantikan dengan suis jenis putar ke bawah. Laporan dari media-media di India turut menyebut bahawa City facelift ini turut akan menerima perincian tambahan seperti pengecas tanpa wayar serta tempat duduk berliang.

Buat masa sekarang, City masih ditawarkan dengan enjin petrol 1.5 liter i-VTEC berkuasa 121 PS/245 Nm dan juga pilihan enjin turbodiesel i-DTEC berkuasa 100 PS/200 Nm. Kedua-duanya digandingkan dengan transmisi manual enam-kelajuan sebagai standard, dan hanya versi i-VTEC diberikan pilihan untuk kotak gear CVT.

Namun untuk versi facelift nanti, versi diesel bakal digugurkan dari pasaran kerana kerajaaan India bakal memperkenalkan piawaian emisi Real Driving Emissions (RDE) pada 1 April 2023 bagi menggantikan standard BS6 sedia ada.

Walau bagaimanapun City pasaran India selepas ini bakal menerima pilihan unit rangkaian kuasa hibrid e:HEV berkuasa 126 PS/253 Nm, hanya ditawarkan dalam varian kemasan tertinggi ZX. City facelift ini juga bakal menawarkan satu lagi varian rendah dalam kemaskini kali ini.

Honda City generasi kelima ini dilancarkan di India buat pertama kali pada Julai 2020, manakala Malaysia pula menerima model yang sama pada Oktober 2020. Mungkin kita juga bakal menerima City facelift ini tahun ini atau awal tahun hadapan?

GALERI: Honda City 1.5L V 2020 pasaran Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required