Nissan sasar harga model hibrid e-Power setara dengan harga model enjin pembakaran pada 2026

Nissan sasar harga model hibrid e-Power setara dengan harga model enjin pembakaran pada 2026

Sistem hibrid elektrik e-Power Nissan merupakan sistem jenis range extender, di mana enjin petrol yang dibekalkan hanya bertugas untuk mengecas bateri lithium-ion, dan roda dipacu sepenuhnya oleh motor elektrik seperti kenderaan elektrik (EV) sebenar.

Oleh itu, Nissan kini mengumumkan pendekatan baharu terhadap pembangunan unit rangkaian kuasanya yang digelar ‘X-in-1’. Menerusi pendekatan ini Nissan bakal menghasilkan komponen unit rangkaian kuasanya secara modular yang membolehkan model EV dan e-Power berkongsi komponen utama.

Menurut Nissan, dengan ‘X-in-1’ membolehkan kos pembangunan dan produksi dikurangkan sekitar 30% berbanding ketika 2019. Sasaran pendekatan ini adalah untuk membolehkan model-model dengan sistem hibrid e-Power mencapai harga yang setara dengan model yang dijana oleh enjin pembakaran dalaman konvensional menjelang 2026.

Nissan sasar harga model hibrid e-Power setara dengan harga model enjin pembakaran pada 2026

Menerusi pendekatan ‘X-in-1’ ini komponen-komponen utama model-model EV akan diproduksi dalam barisan yang sama dengan model-model e-Power. Untuk EV, Nissan telah membangunkan prototaip unit rangkaian kuasa 3-dalam-1 yang menampilkan moto, inverter dan reducer (kotak gear pengurang kelajuan) akan dihasilkan secara modular.

Nissan juga ada menghasilkan prototaip untuk unit rangkaian kuasa modular e-Power ‘5-dalam-1’ yang turut menampilkan dua komponen tambahan iaitu generator dan increaser (peningkar kelajuan).

Untuk menambah lebih lagi manfaat terhadap kos, pendekatan ‘X-in-1’ ini turut membolehkan saiz dan berat unit rangkaian kuasa ini dikurangkan bagi memberikan prestasi pemanduan dan NVH yang lebih baik. Pembangunan motor elektrik untuk pendekatan ini turut menggunakan logam nadir bumi berat yang lebih sedikit dalam strukturnya (berat magnet yang 1% atau kurang).

Bulan lalu Nissan telah mengumumkan bahawa ia akan mempercepatkan strategi elektrifikasi Ambition 2030, yang akan menyaksikan pengenalan 27 model elektrifikasi (termasuk 19 EV) menjelang tahun fiskal 2030. Sistem e-Power menjadi teknologi utama dalam inisiatif tersebut, dengan kedua-duanya berkongsi komponen yang sama, membolehkan pembangunan dibuat secara rasional dan kos dapat dikurangkan.


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required