Honda BR-V sah akan dihentikan jualan di Malaysia, model gantian tidak dibawa ke pasaran tempatan

Honda BR-V sah akan dihentikan jualan di Malaysia, model gantian tidak dibawa ke pasaran tempatan

SUV segmen-B tujuh tempat duduk Honda BR-V generasi kedua sudah pun membuat kemunculan sulung peringkat global di Indonesia pada September 2021, dan kemudian ia turut dilancarkan di beberapa negara ASEAN lain termasuk Thailand dan Filipina tahun lalu.

Agak-agak bila giliran Malaysia? Untuk yang menunggu ketibaan model ini, berita tak baik untuk anda, Honda Malaysia mengesahkan bahawa BR-V tidak lagi akan dijual pada pasaran tempatan selepas model generasi pertama sedia ada dihentikan pengeluarannya.

Perkara ini diumumkan oleh Honda Malaysia ketika sesi soal jawab dalam majlis bersama media pada Jumaat minggu lalu. Honda Malaysia tidak memberikan jawapan rasmi mengapa jualan BR-V tidak diteruskan, namun dari sumber dalaman yang kami dapat, ini adalah kerana syarikat berkenaan kini mengubah startegi mereka untuk mengundur diri dari saingan model tujuh-tempat duduk segmen-B, yang kini agak padat dengan model seperti Perodua Alza, Perodua Aruz, Toyota Veloz dan Mitsubishi Xpander.

Honda BR-V sah akan dihentikan jualan di Malaysia, model gantian tidak dibawa ke pasaran tempatan

Honda Malaysia nampaknya kini akan masuk dalam persaingan untuk SUV kompak segmen-B menerusi Honda WR-V yang disahkan akan dilancar di Malaysia pada suku ketiga tahun ini, dengan saingan utamanya hanya Perodua Ativa.

Model generasi pertama Honda BR-V tiba di Malaysia pada awal 2017. Ia diasaskan dari MPV tujuh-tempat duduk Honda Mobilio dan menggunakan enjin 1.5 liter SOHC i-VTEC 120 PS/145 Nm yang sama, diberikan perincian unik untuk menjadikan ia lebih seperti sebuah SUV.

Bagi model generasi kedua, BR-V masih diberikan enjin 1.5L NA tetapi dengan kemaskini termasuk kepala silinder DOHC i-VTEC memberikan kuasa keseluruhan 121 PS/145 Nm. Ia juga menerima tingkat taraf casis serta pelbagai perincian baharu termasuk sistem bantuan pemanduan Honda Sensing.

GALERI: Honda BR-V generasi kedua pasaran Indonesia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required