Hyundai Ioniq 5 N ‘menari’ di atas permukaan salji dengan jentera WRC i20 Rally dalam video teaser baru

Hyundai Ioniq 5 N ‘menari’ di atas permukaan salji dengan jentera WRC i20 Rally dalam video <em>teaser</em> baru

Divisi perlumbaan dan talaan Hyundai N dengan jelas sebelum ini sudah menyatakan sebelum ini bahawa model-model produksi prestasi keluarannya bukan hanya menumpukan pada aspek kuasa semata-mata, tetapi turut menitikberatkan faktor keterujaan ketika mengambil selekoh.

Faktor yang sama bukan hanya diterapkan pada model-model petrol Hyundai N sedia ada seperti i30 N, i20 N dan Kona N, malah tidak terkecuali untuk model produksi prestasi elektrik penuh pertamanya yang bakal muncul di pasaran tidak lama lagi iaitu Hyundai Ioniq 5 N.

Dalam video teaser terbaharu, Hyundai Ioniq 5 N yang masih berselindung disebalik pelekat penyamaran berkenaan dilihat beraksi bersama jentera rali WRC Hyundai i20 N Rally1 di atas permukaan ais. Dengan pengalaman Hyundai dalam kejohanan tersebut, sistem rangkaian kuasa elektrik pada Ioniq 5 N berkenaan nampaknya membolehkan ia “menari” dalam rentak yang sama seperti jentera WRC berkenaan!

Jentera rali WRC hibrid i20 N Rally1 tersebut dibekalkan dengan enjin 1.6 liter turbo yang mampu menjana 380hp bersama modul sistem hibrid yang dilengkapi motor elektrik berkuasa 134 hp/180 Nm diletak pada gandar belakang, memberikan kuasa keseluruhan 500 hp ketika boost elektrik diaktifkan.

Manakala untuk Hyundai Ioniq 5 N pula, ia dilaporkan datang dengan dua motor elektrik yang masing-masing diletakkan pada gandar hadapan dan belakang bagi memberikan pacuan semua roda. Tiada angka prestasi rasmi diumumkan lagi, namun laporan dari media-media Australia yang berpeluang menguji unit prototaip ini menyatakan bahawa ia diberikan bateri lebih besar iaitu sekitar 80 kWj, serta ditala lebih berkuasa berbanding Kia EV6 GT yang menjana 385 PS/740 Nm dengan catatan rekod 0-100 km/j dalam 3.5 saat.

Hyundai Ioniq 5 N ini juga diumumkan menerima suspensi dengan penyerap hentak adaptif kawalan elektronik. Dan bagi membolehkan ia “menari” seperti jentera WRC ini, Ioniq 5 N turut datang dengan e-LSD, agihan tork bervariasi kawalan elektronik dan juga mod Drift.

Hyundai Ioniq 5 N ‘menari’ di atas permukaan salji dengan jentera WRC i20 Rally dalam video <em>teaser</em> baru

Bagi memberikan lebih senyuman kepada pemandu Ioniq 5 N ini, jurutera Hyundai N turut membangunkan program “N e-Shift” yang membolehkan rasa sensasi seperti tukaran gear pantas dari transmisi klac berkembar pada model-model petrol Hyundai N dirasai pada model prestasi elektrik penuh ini.

Malah program berkenaan turut akan digandingkan dengan program “N Sound +” yang direka untuk menghasilkan bunyi enjin dan bunyi tukaran gear tersebut.

Bagi model biasa Hyundai Ioniq 5, ia sudah pun dilancarkan di Malaysia pada harga RM270,408. Hyundai Malaysia sebelum ini pernah membawa model prestasi i30 N secara rasmi ke pasaran tempatan, agak-agak ada harapan untuk Ioniq 5 N ini turut di bawa ke Malaysia?

GALERI: Unit prototaip Hyundai Ioniq 5 N

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required