Toyota sudah tarik balik Vios dari pasaran Thailand susulan salah laku ujian pelanggaran oleh Daihatsu

Toyota sudah tarik balik Vios dari pasaran Thailand susulan salah laku ujian pelanggaran oleh Daihatsu

Jika anda masuk ke laman sesawang rasmi Toyota Thailand, anda boleh lihat tiada lagi pilihan Yaris Ativ (atau dikenali sebagai Vios di Malaysia dan pelbagai pasaran lain) dipaparkan. Ini bermaksud jualan untuk sedan segmen-B yang dihasilkan bersama Daihatsu tersebut sudah pun ditarik balik dari jualan buat masa sekarang.

Menurut laporan Reuters, jualan Yaris Ativ yang dihentikan di Thailand tersebut adalah susulan pengakuan yang dibuat oleh Daihatsu akhir bulan lalu menyatakan bahawa ia telah melakukan salah laku dalam ujian pelanggaran di Jepun, melibatkan empat model yang dihasilkan dari platform DNGA.

Model-model terlibat adalah Vios/Yaris Ativ, Perodua Axia 2023, Toyota Agya dan sebuah lagi model yang akan dilancarkan. Daihatsu mengaku di atas perbuatan tersebut dalam sebuah kenyataan, dan menambah lebih 88,000 unit dari model yang terkesan itu telah dijual di Malaysia, Thailand, Indonesia, Arab Saudi, Emiriah Arab Bersatu, Kuwait dan Mexico setakat ini.

Toyota sudah tarik balik Vios dari pasaran Thailand susulan salah laku ujian pelanggaran oleh Daihatsu

Apa yang berlaku adalah dalam ujian berkenaan Daihatsu telah mengubah suai struktur bahagian dalam panel pintu hadapan. Menurut laporan Reuters sebelum ini, ubahsuai tersebut dibuat bagi meminimumkan risiko panel plastik dalaman pintu tersebut boleh pecah dan terhasilnya bucu tajam yang akan mencederakan ketika beg udara sisi diaktifkan – namun ia hanya untuk unit-unit yang diuji, dan tidak ada pada model produksi sebenar yang dijual.

Dalam satu sidang media yang di buat di Bangkok, CEO Toyota untuk rantau Asia Masahiko Maeda berkata bahawa masalah ini mungkin timbul kerana tekanan yang diberikan kepada Daihatsu untuk memendekkan masa pembangunan model berkenaan. Beliau turut menambah bahawa unit-unit yang telah dihantar kepada pengguna buat masa sekarang masih lagi selamat untuk digunakan.

Laporan dari Reuters turut menyebut ketika ini Toyota sedang bekerjasama dengan kerajaan Thailand bagi menyambung semula jualan Yaris Ativ yang di produksi oleh kilang Toyota yang terletak di wilayah Chachoengsao, dan siasatan lanjut kini sedang dijalankan.

Toyota sudah tarik balik Vios dari pasaran Thailand susulan salah laku ujian pelanggaran oleh Daihatsu

“Sekiranya pembangunan dibuat dalam keadaan yang betul, masalah seperti ini sudah tentu tidak akan berlaku,” kata Maeda.

“Saya fikir hakikat bahawa ia tetap berlaku, bermakna terdapat sedikit tekanan ketika pembangunan,” katanya. Maeda turut menjelaskan bahawa saiz Vios yang besar turut menjadi faktor cabaran buat Daihatsu yang dikenali dengan kepakaran membina kereta dalam saiz lebih kecil.

Untuk pasaran Malaysia, UMW Toyota dan juga Perodua mengeluarkan kenyataan rasmi yang senada, menyatakan bahawa pensijilan UN-R95 yang diterima untuk Vios dan Axia di Malaysia adalah sah. Ini bermakna kedua-dua syarikat tersebut memberi jaminan bahawa Vios dan Axia masih selamat digunakan di atas jalan raya, justeru tiada panggilan semula akan dibuat dan penghantaran tempahan yang telah dibuat oleh pelanggan akan diteruskan seperti biasa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required