Proton X90 terima 5 bintang dalam ujian ASEAN NCAP

Proton X90 terima 5 bintang dalam ujian ASEAN NCAP

Proton X90 2023 telah pun diuji dalam ujian pelanggaran Program Penilaian Kereta Baharu ASEAN (ASEAN NCAP) dan menerima markah keseluruhan 83.75 mata. Ia sekaligus mengesahkan bahawa SUV segmen-D dengan tiga baris tempat duduk berkenaan menerima penarafan lima-bintang dalam ujian tersebut.

Ujian berkenaan dibuat menggunakan protokol penilaian 2021-2025 terkini ASEAN NCAP di makmal CATARC di China bulan lepas, dan ia diuji dalam empat kategori iaitu perlindungan penumpang dewasa (AOP), perlindungan penumpang kanak-kanak (COP), Bantuan Keselamatan (SA) dan juga Keselamatan Penunggang Motosikal (MS).

Bagi kategori AOP, Proton X90 menerima markah 37.75 mata dari 40 mata keseluruhan. Manakala kategori COP pula ia menerima 17.79 mata dari 20 mata penuh, kategori SA diberikan 15.71 mata dari 20 mata penuh dan kategori MS pula diberikan 12.50 mata dari 20 mata penuh.

X90 dipasarkan di Malaysia dalam empat varian berbeza iaitu Standard, Executive, Premium dan Flagship. Kesemua empat varian ini datang dengan enam-beg udara (hadapan, sisi dan tirai), serta perincian keselamatan asas termasuk brek ABS/EBD/BA dan kawalan kestabilan elektronik (ESC).

Semua varian SUV ini juga menerima sistem keselamatan aktif seperti bantuan tukar lorong (pemantau titik buta), amaran lintasan trafik belakang (RCTA), dan juga sistem amaran bukaan pintu belakang serta amaran pelanggaran belakang yang akan memberikan amaran apabila ada kereta yang datang dari belakang dalam kelajuan tinggi, serta akan memberikan nyalaan lampu hazard.

Sistem Bantuan Pemanduan Termaju (ADAS) turut dipadankan pada X90, namun ia hanya diberikan untuk varian Premium dan Flagship. Ini bermakna model Standard dan Executive tidak menerima sistem seperti brek kecemasan automatik, amaran pelanggaran hadapan, cruise control adaptif dengan Stop & Go, amaran keluar lorong, kawalan kekal lorong dan bantuan kekal lorong kecemasan.

Proton X90 terima 5 bintang dalam ujian ASEAN NCAP

Dua varian paling tinggi berkenaan juga hadir dengan sistem informasi tanda trafik (TSI), iaitu sistem yang mampu membaca tanda-tanda jalan dan ia telah diadaptasi untuk membaca tanda-tanda jalan di Malaysia. Tiga perincian iaitu RCTA, RCW dan TSI merupakan fungsi yang diperkenalkan buat pertama kali oleh Proton pada model keluarannnya.

Sistem keselamatan lain yang turut dibekalkan termasuk lampu tinggi automatik (Premium dan Flagship sahaja), pemantau tekanan tayar (kecuali Standard), dan kamera 360-darjah dengan pandangan 3D (Executive, Premium dan Flagship sahaja, Standard diberikan kamera undur biasa). Hanya model Flagship datang dengan dashcam.

Proton X90 dijual pada harga bermula RM123,800 untuk Standard, diikuti RM130,800 untuk Executive dan RM144,800 untuk Premium. Model Flagship pula dijual pada harga RM152,800. Anda boleh baca spesifikasi lengkap berkaitan X90 pada PAUTAN INI dan juga laporan pandu uji kami pada PAUTAN INI.

Proton X90 1.5L Flagship 2023

Proton X90 1.5L Premium 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required