Trademark Toyota Raize Space difail — Ativa 3-baris?

Trademark Toyota Raize Space difail — Ativa 3-baris?

Toyota dan Daihatsu ketika ini mungkin mempunyai sebuah lagi produk yang menggunakan asas DNGA yang sedang diusahakan, dan kali ini berdasarkan SUV segmen A Toyota Raize/Daihatsu Rocky/Perodua Ativa. Sebuah tanda dagang (trademark) baru telah difailkan pada Disember 2022 untuk nama Toyota Raize Space.

Walaupun tidak diketahui bagaimana rupanya produk yang bakal menggunakan nama Raize Space ini, tidak sukat untuk mengandaikan bahawa ia akan menggunakan asas Raize/Ativa. Dan, dengan kata Space itu pula, ia seperti memberi petunjuk kepada adanya ruang yang lebih luas. Jadi, adakan ini nanti akan jadi MPV segmen A dengan tiga barisan tempat duduk?

Toyota dan rakan bersekutunya itu kini mempunyai dua produk MPV segmen B yang berbeza. Ada Perodua Alza/Toyota Veloz yang menggunakan platform DNGA, dan Toyota Sienta yang menggunakan platfrom TNGA. Keduanya mempunyai jarak antara roda yang panjang, dengan ukuran 2,750 mm.

Trademark Toyota Raize Space difail — Ativa 3-baris?

Ini juga tidaklah terlalu jauh beza saiznya dengan MPV segmen B seperti Mitsubishi Xpander dan Hyundai Stargazer, masing-masing dengan ukuran 2,775 mm dan 2,780 mm bagi jarak antara rodanya.

Ini perbezaan ukuran antara Ativa dan MPV 3-baris segmen A dan B:

Trademark Toyota Raize Space difail — Ativa 3-baris?

Dari jadual ini, dapat dilihat yang Honda berhasil mengeluarkan sebuah kenderaan 3-baris tempat duduk dengan ukuran antara rodanya hanya 2,662 mm melalui BR-V generasi pertama. Nissan pula sempat memperkenalkan MPV panjang kurang daripada 4 meter dan jarak roda 2,450 mm dalam bentuk Datsun GO+.

Tidak mustahil untuk menghasilkan sebuah MPV tiga-barisan dengan jarak roda di bawah 2,700 mm, tetapi itu memerlukan pertimbangan rekaan dan kejuruteraan yang teliti. Jarak roda yang lebih pendek bermakna keluasan ruang kabin perlu dipertaruhkan.

Jika ia sebuah kenderaan dengan barisan ketiga yang hanya sesuai untuk kanak-kanak, Raize Space boleh juga menjadi seperti Ativa, tetapi dengan ruang but lebih besar, yang ada kerusi lipat khas sekiranya perlu digunakan. Agaknya produk yang mana satu lebih masuk akal untuk pasaran Malaysia ketika ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required