Rupa model produksi sebenar Toyota Alphard dan Vellfire 2023 bocor; guna platform TNGA baharu

Toyota Alphard 2023

Model generasi baharu MPV premium Toyota Alphard dan Vellfire dijadualkan akan didedahkan di Jepun pada bulan hadapan. Namun sebelum sepatutnya kita melihat versi produksi sebenar kedua-dua model berkenaan, imejnya terlebih dahulu sudah bocor di internet.

Seperti yang sudah dilihat pada imej bocor sebelum ini yang didakwa diambil dari brosur rasmi, Alphard masih tampil dengan gril hadapan bersaiz besar. Ia diapit dengan lampu hadapan yang direka dengan jalur LED nyalaan siang bina dalam yang nampak serasi dengan gril berkenaan. Manakala pada bahagian sisi bampar ia diberikan kemasan berbentuk-J yang menempatkan lampu kabus.

Manakala untuk Vellfire, ia seperti biasa tampil lebih sporty dengan garis-garis lebih tajam. Vellfire menerima gril dengan jalur-jalur krom melintang, manakala lampu nyalaan siangnya pula direka dengan jalur tunggal yang tebal. Perumah lampu kabus pula direka lebih besar sebagai liang udara palsu.

Toyota Vellfire 2023

Untuk bahagian belakang pula, Alphard diberikan lampu dengan grafik yang sama seperti lampu hadapan. Manakala Vellfire pula menerima rekaan grafik lampu berbentuk-U, serta jalur LED yang merentangi sepenuhnya pintu tailgate belakang.

Alphard dan Vellfire generasi baharu diasaskan dari platform Toyota New Global Architecture (TNGA) dari varian GA-K. Ia tampil dengan rekaan tiang-A seperti kembar lebih kecil Noah dan Voxy, dengan panel direka lebih ke hadapan dan diberikan cermin suku sisi hadapan lebih besar bagi memberikan visual dari kabin lebih baik.

Secara asasnya, bentuk badan Alphard dan Vellfire ini baharu ini menyerupai varian lebih mewahnya iaitu Lexus LM yang sudahpun didedahkan pada April lalu. Pada model generasi sebelumnya, Alphard, Vellfire dan LM bukan sahaja berkongsi kerangka badan, malah diberikan unit rangkaian kuasa yang sama – dijangka konsep yang sama akan diteruskan pada model generasi baharu ini.

Rupa model produksi sebenar Toyota Alphard dan Vellfire 2023 bocor; guna platform TNGA baharuRupa model produksi sebenar Toyota Alphard dan Vellfire 2023 bocor; guna platform TNGA baharu

Lampu belakang Toyota Alphard (atas) dan Vellfire (bawah)

Bagi model generasi terkini LM, ia hadir dengan pilihan enjin 2.0L empat silinder hibrid dan juga 2.0 liter empat silinder turbo. Versi dengan enjin V6 NA 3.5L tidak lagi ditawarkan pada LM generasi baharu ini.

Namun pada set imej baharu yang bocor ini tidak memperlihatkan bahagian dalaman Alphard dan Vellfire 2023 berkenaan. Walau bagaimanapun sedikit perincian dalaman pada Alphard sudah tersebar dari imej sesi latihan produk sebelum ini, menampilkan bahagian dalaman dengan skrin infotainmen bersaiz besar pada papan pemuka, skrin sesentuh untuk penumpang belakang, dan juga bumbung panaromik untuk kabin belakang.

GALERI: Pembentangan produk Toyota Alphard 2023 yang bocor sebelum ini

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required