BMW M3 Touring kini di Thailand – RM1.38 juta untuk wagon M3 Competition berkuasa 510 PS/650 Nm

BMW M3 Touring kini di Thailand – RM1.38 juta untuk wagon M3 Competition berkuasa 510 PS/650 Nm

Satu-satunya model M3 dalam badan wagon, BMW M3 Touring G81 kini sudahpun ditawarkan untuk tempahan pada pasaran Thailand. Model yang dihasilkan sempena ulangtahun ke-50 BMW M ini diumumkan dijual di negara berkenaan pada harga 10,399,000 baht, atau sekitar RM1.376 juta!

Seperti yang diketahui, M3 Touring ini hanya hadir dalam versi paling berkuasa Competition. Jadi ia berkongsi unit rangkaian kuasa yang sama dengan versi sedan M3 dan coupe M4 Competition, iaitu enjin S58 3.0 liter enam silinder turbo berkembar, menghasilkan 510 PS pada takat 6,250 rpm dan tork maksima 650 Nm bermula 2,750 hingga 5,500 rpm.

Tiada pilihan kotak gear manual untuk wagon ini, di mana kuasa hanya dialirkan menerusi transmisi lapan kelajuan automatik. Juga M3 wagon ini tidak ditawarkan dalam versi pacuan belakang sepenuhnya, dan ia secara mandatori diberikan sistem pacuan semua roda M xDrive.

Gabungan sistem mekanikal ini membolehkan wagon M3 tersebut memecut dari 0-100 km/j dalam masa 3.6 saat (hanya 0.1 lebih lambat dari versi sedan dan coupe) serta mampu mencapai kelajuan 200 km/j dalam masa hanya 12.9 saat.

BMW M3 Touring kini di Thailand – RM1.38 juta untuk wagon M3 Competition berkuasa 510 PS/650 Nm

Wagon ini mampu mencapai kelajuan maksima yang dihadkan secara elektronik pada 250 km/j, dan sekiranya anda memilih pakej M Driver, ia mampu mencecah kelajuan maksima 280 km/j, hanya 10 km/j lebih rendah berbanding M3 sedan dan M4 Coupe.

Casis wagon ini juga ditala semula bagi memastikan badan yang lebih berat dan besar mampu beraksi sebaik versi sedan dan coupe. Struktur badan model ini diperkuatkan dengan memadankan lantai istimewa serta pendakap tambahan pada bahagian but bagi mengekalkan ketegaran torsi, serta diberikan penyerap hentak belakang yang dipertingkat. Penyerap hentak jenis adaptif serta stereng dengan nisbah bervariasi masih ditawarkan secara standard.

Perincian prestasi lain adalah serupa dengan M3 dan M4, termasuk traction control 10-peringkat yang bersepadu dengan ECU, sistem brake-by-wire, cakera brek M Compound serta set rim aloi forged yang menampilkan saiz 19-inci di hadapan dan 20-inci di belakang. Pelanggan turut ditawarkan dengan opsyen brek karbon seramik serta tayar khas untuk litar.

BMW M3 Touring kini di Thailand – RM1.38 juta untuk wagon M3 Competition berkuasa 510 PS/650 Nm

Selain dari bumbungnya yang lebih panjang, bahagian luar M3 Touring ini juga menerima penggayaan yang sama seperti M3 dan M4. Ini termasuk bahagian muka yang menampilkan gril hadapan yang tinggi, lampu hadapan trapezoid, liang udara pada penutup bonet, fender lebih lebar yang turut dilengkapi liang udara dan pelbagai lagi.

Ia juga menerima diffuser belakang bersaiz besar yang turut menempatkan empat tip ekzos berbentuk-oval, dan spoiler bumbung pada bahagian atas pintu tailgate ini turut menerima Gurney Flap pada penghujung sayap. Namun ia tidak diberikan bumbung gentian karbon seperti M3 sedan dan M4, tetapi bumbung berkenaan masih dicat dengan warna hitam secara standard (opsyen untuk warna badan).

Kabin M3 Touring ini juga seiras dengan saudara sedannya, menampilkan perincian seperti roda stereng M (dengan butang M1 dan M2), tombol gear unik dengan suis tetapan Drivelogic, butang penghidup enjin berwarna merah, tempat duduk M Sport serta pilihan tempat duduk bucket M Carbon.

Ia juga menerima paparan instrumen digital BMW Curved Display 12.3-inci dan juga skrin sesentuh sistem infotainmen bersaiz 14.9-inci, yang beroperasi bersama BMW Operating System 8.

Dengan bentuk badan wagon sudah tentu ia turut menampilkan praktikaliti lebih baik berbanding sedan. M3 Touring ini menerima ruang but berkapasiti 500 liter, dan ia boleh dibesarkan lagi sehingga 1,510 liter sekiranya tempat duduk belakang dilipat (nisbah lipatan 40:20:40).

BMW M3 Touring G81 2022 ini telah disahkan sebagai wagon paling pantas di Nürburgring minggu lalu, dengan mencatatkan masa 7 minit 35.06 saat di litar ‘The Green Hell’ tersebut, atau sekitar 10 saat lebih pantas berbanding Mercedes-AMG C63S Estate W205.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required