Great Wall Motor rancang bina kilang bateri baharu di Thai – produksi tempatan Ora Good Cat tahun depan

Great Wall Motor rancang bina kilang bateri baharu di Thai – produksi tempatan Ora Good Cat tahun depan

Menurut laporan Reuters, Great Wall Motor (GWM) bersedia dengan rancangan untuk melabur sehingga USD300 juta (RM138 juta) bagi membangunkan kilang pemasangan pek bateri baharu di Thailand. Menerusi temubual bersama Narong Sritalayon, Pengarah Urusan Great Wall Motor Thailand, yang berkatam produksi tempatan bagi Ora Good Cat bakal bermula tahun hadapan.

Selain kilang bateri, GWM turut mecari peluang untuk membangunkan pusat pembangunan dan kajian (R&D) di Thailand untuk trak pikap elektrik. Bergantung pada subsidi kerajaan, pusat R&D baharu itu bagi menyokong hasrat negara untuk menjadi hab kenderaan elektrik (EV) serantau, selain memperkembangkan lagi R&D global GWM yang meliputi Eropah, Asia dan Amerika Utara.

GWM bukan satu-satunya pengeluar kereta China yang melabur di Thailand, kerana BYD juga telah mengumumkan rancangannya untuk membuka rangkaian di negara itu. Walaupun begitu, Toyota dan Isuzu kekal sebagai kuasa dominan, dengan trak pikap jenama itu membentuk lebih separuh daripada jualan tahun lepas. “Saya fikir terdapat banyak perkara yang boleh kita pelajari daripada pasaran unik Thailand bagi trak pikap,” kata Narong.

Thailand menyasarkan untuk EV menyumbang 30% daripada pengeluaran automotifnya menjelang 2030 dan melangkah secara agresif dalam menarik pelaburan dengan menawarkan insentif kewangan kepada syarikat kereta serta pembeli kereta. Peningkatan komponen tempatan, termasuk pek bateri, akan membantu GWM memenuhi keperluan yang ditetapkan oleh skim insentif kerajaan Thailand.

Great Wall Motor rancang bina kilang bateri baharu di Thai – produksi tempatan Ora Good Cat tahun depan

Buat masa ini, model EV yang dijual oleh GWM di Thailand hanyalah Ora Good Cat, yang dilancarkan pada November 2021. Pengeluar kereta tersebut juga menjual model elektrifikasi Haval yang dikeluarkan di kilang General Motors di Rayong.

Narong berkata kilang bateri itu mungkin memerlukan pelaburan sehingga satu bilion baht (RM133 juta) bergantung kepada saiz kemudahan yang akan diputuskan dalam tempoh enam bulan akan datang. SVOLT Energy Technology, anak syarikat GWM, akan bertanggungjawab untuk mengeluarkan pek bateri di Thailand pada fasa awal.

Permintaan dan sokongan kerajaan akan menjadi faktor penentu untuk meningkatkan kapasiti pengeluaran di kilang bateri baharu, dab Narong menambah, kemudahan itu juga boleh menjadi pengeluar kontrak kepada pengeluar kereta lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required