Proton Saga 2023 dapat kotak gear 4AT Aisin baru – masih guna enjin 1.3L sama, tiada perubahan harga

Proton Saga 2023 dapat kotak gear 4AT Aisin baru – masih guna enjin 1.3L sama, tiada perubahan harga

Berdasarkan maklumat yang kami terima, Proton telah menukar pembekal untuk transmisi automatik empat kelajuan pada Proton Saga MC2, daripada Hyundai kepada Aisin. Penukaran ini tidak diumumkan secara rasmi oleh Proton, dan tidak melibatkan sebarang perubahan kelengkapan lain atau harga.

Tiada sebab yang dinyatakan kenapa transmisi ini ditukar, tetapi mengikut pemahaman kami, ia sekadar penukaran pembekal untuk sesuatu alat, dan bukannya dibuat atas sebab ketahanan atau prestasi bahagian tersebut. Oleh kerana itu, Saga dengan transmisi 4AT baru ini sepatutnya beroperasi sama sahaja seperti Saga lama yang menggunakan transmisi daripada Hyundai – diperkenalkan kali pertama pada Saga facelift tahun 2019 dan diteruskan pada model MC2 tahun lepas.

Penukaran kepada transmisi Aisin ini telah dibuat pada bulan Mei 2023, sekaligus membawa makna Proton Saga yang diserahkan kepada pelanggan selepas ini sepatutnya datang dengan transmisi baru tersebut.

Saga MC2 ditawarkan kepada pasaran dalam empat varian, dengan harga antara RM34,800 ke RM44,800, dengan kesemuanya dipacu oleh enjin petrol empat silinder NA 1.3 liter berkuasa 95 PS dan tork 120 Nm.

Sementara ada yang menganggap transmisi ini sama seperti unit 4AT yang digunakan pada model lama Perodua (Aisin dimiliki oleh Toyota, dan sebab itu ia ada kaitan dengan Perodua dan Daihatsu), ia sebenarnya tidak. Unit 4AT Perodua dibuat oleh Akashi Kikai (sama seperti D-CVT sekarang), dan ia adalah pengeluar transmisi yang berbeza.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • Proton Saga tinggal nk upgrade enjin yg tahan lasak dan fuel consumption yg baik .. cadangan pihak proton cube berbincang dgn Suzuki utk dapatkn enjin 1.4 proton ertiga ke proton saga..

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required