Yamaha Tenere 700 World Rally 2023 guna grafik bersejarah, dapat kelengkapan tertinggi bagi modelnya

Yamaha Tenere 700 World Rally 2023 guna grafik bersejarah, dapat kelengkapan tertinggi bagi modelnya

Yamaha nampaknya masih belum puas mengembangkan lagi variasi motosikal adventure Tenere 700 mereka dengan terbaru, memperkenalkan Tenere 700 World Rally di Eropah. Kebanyakan peningkatan yang diberi pada versi ini sama seperti Tenere 700 World Raid yang diperkenalkan pada tahun 2022, kecuali penampilannya.

Tenere 700 World Rally menggunakan tema warna klasik yang bersejarah bagi Yamaha, di mana sebelum ini ia pernah digunakan pada motosikal lumba Stephane Peterhansel, dengan warna utama biru, dan terdapat jalur speedblock perak serta jalur merah jambu.

Grafik istimewa ini juga dibuat pada World Rally bagi menyambut ulang tahun ke-40 sejak Tenere pertama diperkenalkan kepada dunia. Melengkapi keseluruhan penampilannya adalah kelongsong fork, tempat duduk serta rim yang berwarna hitam.

Berkenaan kelengkapan, World Rally ini didatangkan dengan pakej tertinggi bagi Tenere, bermula dengan tangki bahan api 23 liter (apabila digabungkan dengan tangki asal 16 liter, boleh memberi jarak perjalanan sehingga 500 km), tempat duduk lebih rata, ekzos Akrapovic serta skrin TFT lima inci yang boleh disambung kepada telefon pintar.

Pada bahagian suspensi, World Rally dipertingkat dengan fork Kayaba 43 mm dengan jarak gerak 230 mm (+20 mm) boleh laras sepenuhnya di hadapan, sementara di belakang terdapat monoshock boleh laras sepenuhnya yang juga mempunyai jarak gerak lebih 20 mm berbanding monoshock pada model standard. Turut membantu pengendalian adalah steering damper Ohlins boleh laras yang diberikan secara standard.

Yamaha Tenere 700 World Rally 2023 guna grafik bersejarah, dapat kelengkapan tertinggi bagi modelnya

Cakera serta angkup Brembo pada model ini masih lagi sama seperti model standard, tetapi sistem ABS padanya telah dinaik taraf dengan kini menyediakan tiga pilihan mod. Mod 1 mengaktifkan ABS untuk roda hadapan dan belakang, Mod 2 untuk depan sahaja dan Mod 3 menutupnya secara terus.

Enjin World Rally ini masih sama seperti Tenere 700 lain iaitu unit Crossplane CP2 dua silinder selari bersama padanan transmisi enam kelajuan, yang mampu menghasilkan kuasa 72.4 hp pada 9,000 rpm dan 69 Nm tork pada 6,500 rpm. Rim hadapan menggunakan unit 21 inci sementara di belakang terdapat rim 18 inci.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required