Volvo EX30 diperkenalkan di Eropah – SUV elektrik dengan kuasa sehingga 422 hp, jarak gerak 480 km

Volvo EX30 diperkenalkan di Eropah – SUV elektrik dengan kuasa sehingga 422 hp, jarak gerak 480 km

Awal hari ini Volvo secara rasminya telah mendedahkan Volvo EX30 di Milan, di mana ia adalah model elektrik penuh kedua jenama itu (selepas EX90), yang tidak didatangkan bersama padanan enjin pembakaran dalaman (seperti XC40).

Ukuran sebenar kenderaan terkecil Volvo itu tidak didedahkan, tetapi jika mengikut laporan sebelum ini, EX30 mencatat panjang 4,233 mm, lebar 1,837 mm dan tinggi 1,55) mm. Jarak roda pula adalah 2,650 mm.

Rekaan EX30 ini memang mengikut konsep Volvo sekarang, dengan terdapat lampu hadapan Thor’s Hammer, lengkuk roda yang jelas serta lampu belakang terbahagi dua. Lima warna luaran ditawarkan, termasuk Cloud Blue dan Moss Yellow.

Bagi memastikan pembeli dapat menyesuaikan diri mereka dengan EX30 baru ini, Volvo telah menyediakan tiga variasi penggerak, bermula dengan tetapan satu motor dan bateri lithium iron phosphate (LFP), yang mampu menghasilkan 268 hp (272 PS). Ini adalah untuk mereka yang tidak memerlukan jarak gerak jauh.

Bagi yang mahukan lebih jarak gerak, mereka boleh mendapatkan versi Single Motor Extended Range, yang datang dengan bateri nickel manganese cobalt (NMC), dan dipadankan dengan motor 268 hp yang sama. Melalui tetapan ini, pengguna boleh mencatat jarak perjalanan sehingga 480 km dengan sekali cas.

Pilihan ketiga adalah Twin Motor Performance, yang menggunakan bateri NMC sama, tetapi dipadankan bersama dua motor elektrik. Tetapan ini dapat menghasilkan 422 hp (315 kW, or 428 PS) dan ia dapat diagihkan kepada semua tayar (AWD), seterusnya membawa kenderaan memecut 0-100 km/j dalam masa 3.6 saat.

Volvo EX30 diperkenalkan di Eropah – SUV elektrik dengan kuasa sehingga 422 hp, jarak gerak 480 km

Berkenaan pengecasan, selain pengecas 11 kW AC yang diberikan secara standard, EX30 versi asas boleh menerima pengecasan pantas sehingga 134 kW, manakala versi Twin Motor boleh menerima input DC sehingga 153 kW (10-80% dalam masa lebih sedikit daripada 25 minit. Tahap pengecasan, ampere serta bila untuk mula cas boleh ditetapkan melalui skrin di papan pemuka dan juga aplikasi khas.

Masuk ke dalam, EX30 menggunakan rekaan papan pemuka ringkas yang mempunyai corong pendingin hawa menegak, sementara di bahagian tengah tersergam skrin sesentuh 12.3 inci yang memberikan kawalan kepada semua fungsi kenderaan sambil memaparkan informasi penting lain.

Sistem infotainmen kenderaan ini menggunakan Snapdragon Cockpit Platform (dengan sokongan 5G) dan perisian yang berasaskan Android Automotive Operating System (AAOS). Ini bermakna, ia juga datang dengan servis Google seperti Google Assistant dan Google Maps. Pengguna produk Apple masih tidak dilupakan kerana EX30 adalah model Volvo pertama yang diperlengkap dengan Apple CarPlay tanpa wayar.

Ciri simpanan serba boleh diketengahkan pada model ini, dan ia boleh dilihat melalui konsol tengah yang mempunyai sistem lungsur, jadi pemilik boleh memilih bagaimana mereka mahu menggunakan ruang tersebut. Penumpang belakang pula boleh meletakkan telefon mereka di poket khas yang terdapat pada bahagian belakang tempat duduk hadapan, sementara pada konsol tengah terdapat satu lagi bahagian yang boleh dilungsur ke belakang.

Selain lampu suasana pelbagai warna, EX30 juga datang dengan fungsi kunci digital yang boleh disambungkan kepada pelbagai jenis telefon. Untuk sistem keselamatan dan bantuan pemandu, model ini didatangkan dengan Park Pilot Assist yang boleh digunakan untuk pelbagai keadaan apabila meletakkan kenderaan.

Berkenaan harga, Volvo memberitahu, EX30 akan dijual di Eropah pada harga bermula 36,000 euro (RM177,350) dan juga boleh digunakan melalui pakej langganan yang bermula pada harga 599 euro (RM2,950) sebulan. Satu lagi yang menarik, pada tahun hadapan, EX30 akan ditawarkan dalam versi Cross Country dengan kemasan berkonsepkan lasak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required