Proton X50 dan X70 dilancarkan di Mozambique

Proton X50 dan X70 dilancarkan di Mozambique

Ketika mengumumkan prestasi jualan untuk bulan Mei 2023, Proton ada menyebut bahawa ia kini sudahpun memulakan operasinya di pasaran eksport ke-12 iaitu di Mozambique bulan lalu. Pada pasaran tersebut, jenama automotif dari Malaysia ini diwakili oleh pengedar tempatan iaitu Entreposto, dan bermula dengan dua model SUV iaitu X50 dan X70.

X50 ditawar dalam empat varian bagi model pasaran Mozambique ini. Tiga varian lebih rendah iaitu Standard, Luxury dan Executive menerima enjin 1.5 liter tiga-silinder turbo dengan sistem suntikan pelbagai titik (PFI) menghasilkan 150 PS dan tork maksima 226 Nm.

Manakala model varian tertinggi X50 Premium pula diberikan enjin 1.5 liter tiga-silinder turbo dengan sistem suntikan bahan api terus (T-GDi) yang menghasilkan 177 PS dan tork maksima 255 Nm. Namun kedua-dua enjin ini dipadankan dengan kotak gear klac berkembar tujuh kelajuan automatik yang sama untuk memacu roda hadapan.

Untuk perincian, model pasaran Mozambique ini adalah sama dengan model pasaran Malaysia, cuma nama-nama variannya sahaja diubah.

Manakala untuk X70, ia hanya ditawarkan dengan enjin 1.5L TGDi dalam empat varian berbeza, berbanding di Malaysia yang masih ada varian dengan enjin 1.8 liter T-GDi. Varian-varian berkenaan adalah Standard 2WD, Executive 2WD, Executive AWD dan Premium X 2WD.

Sempena pelancaran kedua-dua model tersebut, Entreposto menawarkan harga pengenalan lebih rendah iaitu 2.2 juta metical Mozambique (MT) atau sekitar RM159k untuk X50 Premium dan MT2.3 juta (sekitar RM167k) untuk X70 Premium.

GALERI: Brosur rasmi Proton X50 pasaran Mozambique

GALERI: Brosur rasmi Proton X70 pasaran Mozambique

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required