Perodua Axia E 2023 sebenarnya model tahun 2014, ESC tidak wajib dalam ujian pada waktu itu – MIROS

Perodua Axia E 2023 sebenarnya model tahun 2014, ESC tidak wajib dalam ujian pada waktu itu – MIROS

Hujung minggu lalu, presiden MCA dan bekas menteri pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong menaikkan persoalan kenapa Perodua Axia E 2023 yang dilancarkan 15 Jun lalu tidak dilengkapi dengan sistem brek anti kunci (ABS) dan juga kawalan cengkaman (ESC) kerana ini adalah tahap keselamatan minimum untuk semua kenderaan baru.

Walaubagaimanapun, Axia E 2023 nampaknya tidak perlu untuk memenuhi keperluan tersebut. Menurut Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), Axia E 2023 sebenarnya bukan model serba baru, dan ia menggunakan asas daripada Axia generasi pertama yang dilancarkan pada tahun 2014.

Dalam satu maklum balas bertulis kepada New Straits Times berkenaan perkara ini, MIROS memberitahu, meskipun ESC dan ABS telah diwajibkan untuk semua kereta baru bermula 1 Julai 2018, Axia E ini diuji melalui protokol lama sebelum ini dan pada waktu itu ESC bukanlah suatu perkara yang diwajibkan.

NST turut menambah bahawa dengan asas itu, kereta tersebut telah memenuhi segala keperluan penilaian pada waktu itu dan ia boleh diguna pakai sepanjang kitar hidupnya.

Perodua Axia E 2023 sebenarnya model tahun 2014, ESC tidak wajib dalam ujian pada waktu itu – MIROS

Dalam kenyataan MIROS menyatakan lagi bahawa Axia 2023 generasi kedua yang diperkenalkan awal tahun ini telah melalui protokol penilaian ASEAN NCAP terbaru, yang memerlukan bukan sahaja ESC, tetapi juga beberapa lagi teknologi bantuan keselamatan lain seperti Autonomous Emergency Braking (AEB), Blind Spot Detection (BSD) dan Lane Keep Assist (LKA) untuk mendapatkan kelulusan tahap keselamatan empat bintang ke atas.

Berkenaan perkara ini, Perodua juga sekali lagi menjelaskan bahawa Axia E bukanlah model serba baru dan ia menggunakan asas daripada Axia generasi kedua, facelift tahun 2017. Apa yang baru apabila ia diperkenalkan semula adalah harganya, iaitu RM22,000.

Untuk menjadikan perkara ini lebih jelas kepada pelanggan, MIROS kini sedang bekerjasama dengan Kementerian pPrdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDN) untuk mewajibkan peletakan label tahap keselamatan pada kenderaan penumpang di pusat pameran atau tempat-tempat promosi lain. Label tersebut akan menunjukkan ciri keselamatan yang terdapat pada kenderaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required