Toyota Hilux MHEV prototaip diuji di Safari Rali WRC 2023 — sistem 48V mild-hybrid tiba pada 2024 nanti

Toyota Hilux MHEV prototaip diuji di Safari Rali WRC 2023 — sistem 48V mild-hybrid tiba pada 2024 nanti

Toyota baru-baru ini mengesahkan yang Hilux akan dilengkapi dengan sistem 48-volt mild hybrid pada 2024. Lebih menarik, jentera dengan teknologi yang hampir sama ini telah pun dicuba ketika acara Kejuaraan Rali Dunia (WRC) pusingan ketujuh di Kenya tahun ini — model konsep Hilux MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle).

Menggunakan asas dari Hilux GR-S (GR Sport), jentera prototaip tampil dengan rekaan luaran yang hampir sama selain tulisan “Hybrid” yang dicetak besar. Bahagian dalaman juga tidak banyak berbeza, dengan ada pertambahan butang baru di tempat kawalan mod ECO dan PWR yang kebiasaannya ada untuk Hilux GR-S.

Hilux MHEV concept dipandu oleh juara dunia WRC empat kali dan bekas penyandang juara dunia Toyota, Juha Kankkunen dari Finland, yang disertai Jimmi Gathu, seorang personaliti media dan pelakon Kenya sebagai pembantu pemandu.

Percubaan itu disifatkan berjaya, dengan Kankkunen memaklumkan; “Saya 100% pasti kenderaan jenis ini akan sangat sesuai di Afrika kerana banyak pemanduan jarak jauh dan sukar untuk mengecas kenderaan elektrik. Anda boleh jimat minyak, dan kurangkan CO2. Afrika merupakan pasaran yang sangat sesuai untuk kenderaan seperti ini.”

Toyota Hilux MHEV prototaip diuji di Safari Rali WRC 2023 — sistem 48V mild-hybrid tiba pada 2024 nanti

Ini juga selari dengan strategi yang Toyota umumkan untuk mencapai neutral karbon, yang mana syarikat itu akan membangunkan jenis sistem janaan yang berbeza (sama ada pembakaran dalaman, hibrid, plug-in hybrid, hidrogen fuell cell atau bateri elektrik) untuk memenuhi situasi pasaran yang pelbagai.

Menurut Toyota, sistem mild-hybrid untuk Hilux terdiri daripada bateri 48-volt, motor-generator elektrik kecil dan komponen sokongan lain. Ini akan dipasang kepada enjin 2.8 turbodiesel empat-silinder dengan transmisi automatik enam-kelajuan untuk memberikan 10% lebih penjimatan dan masih mengekalkan kemampuan sedia ada. Fortuner juga mungkin akan mengikut jejak yang sama.

Bagi pasaran Australia, Hilux akan dilengkapi dengan sistem mild hybrid sebagai standard untuk versi 4×4 SR5 dan Rogue Double Cab pada separuh pertama 2024. Ciri ini juga akan ditawarkan sebagai pilihan untuk versi 4×4 SR Double Cab.

Akan ada juga versi ini untuk Malaysia nanti?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required