Honda City facelift 2023 diperkenal di Thailand — Honda Sensing untuk semua varian; harga dari RM84k

Honda City <em>facelift</em> 2023 diperkenal di Thailand — Honda Sensing untuk semua varian; harga dari RM84k

Honda City facelift 2023 telah diperkenalkan di Thailand, dan terus ditawarkan dalam lima varian dengan sedikit perubahan — tiada lagi varian S, yang kini digantikan dengan varian baru e:HEV SV.

Dengan ini, harga Honda City 2023 di sana bermula dengan varian V dengan harga 629,000 baht (RM83,909), diikuti oleh SV dengan 679,000 baht (RM90,579), RS dengan harga 749,000 baht (RM99,917), e:HEV SV dengan 769,000 baht (RM102,555) dan yang terakhir, e:HEV RS dengan 839,000 baht (RM111,921).

Dengan enjin yang masih sama, varian V, SV dan RS di Thailand masih menggunakan unit 1.0 liter turbocas tiga-silinder petrol yang menjana 122 PS (121 hp atau 90 kW) pada 5,500 rpm dan 173 Nm tork dari 2,000 hingga 4,500 rpm. Enjin ini digandingkan dengan CVT.

Honda City <em>facelift</em> 2023 diperkenal di Thailand — Honda Sensing untuk semua varian; harga dari RM84k

Sebaliknya bagi varian e:HEV, ia memanfaatkan sistem hibrid Honda, Intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD) dengan motor elektrik 109 PS (107 hp atau 80 kW) dan 253 Nm memacu roda depan. Enjin pula akan masuk dengan E-CVT untuk memacu kereta ini dalam kelajuan tinggi, menjadikannya lebih jimat dan cekap.

Pembaharuan yang dilakukan untuk City 2023 ini adalah terhadap penampilannya. Di depan, ada jalur krom yang lebih nipis, yang selari dengan rekaan baru gril dan bukaan udara di bahagian bawahnya. Gril dengan rekaan jalur adalah untuk varian selain RS, dengan RS hadir bersama rekaan honeycomb. Model RS juga datang dengan skirting, lampu kabus dan apron bawah yang berbeza yang lebih sporty.

Perubahan lain turut melibatkan rekaan bampar belakang baru, dengan model RS tampil dengan rekaan ala diffuser yang dipadankan dengan spoiler — antena juga dalam warna sama. Pelanggan di Thailand juga boleh memilih dari katalog Modulo dengan tambahan kemasan seperti di bahagian fender, skirting keliling badan, rim Modulo dan spoiler belakang yang lebih menonjol.

Honda City <em>facelift</em> 2023 diperkenal di Thailand — Honda Sensing untuk semua varian; harga dari RM84k

Di dalam, City kekal dengan rekaan papan pemuka yang sama. Antara kelainan yang diberikan ialah paparan multi-info 4.2-inci TFT ada untuk varian VTEC Turbo. Model RS pula menerima kemasan balutan campuran kulit dan kulit buatan, manakala varian SV dengan kemasan kulit buatan roda hitam-merah di bahagian konsol tnegah dan panel pintu.

Selebihnya adala perbezaan penawaran antara varian — VTEC Turbo, V dan SV datang dengan lampu projector automatik, rim aloi 15-inci, pendingin automatik, sistem tanpa kunci, penghidup enjin jarak jauh, sistem idling stop, head unit Advanced Touch lapan-inci (V lebih asas tanpa skrin sentuh), Android Auto dan Apple CarPlay tanpa wayar, empat pembesar suara, empat beg udara, ABS, EBD, bantuan brek, VSA bantuan mula mendaki, kamera undur multi-sudut (V tiada ciri ini) dan Isofix.

RS pula menerima kelengkapan tambahan seperti lampu LED, rim 16-inci lebih sporty, paddle shifter, dua output kuasa penumpang belakang, perehat lengan belakang, lapan pembesar suara, enam beg udara dan sistem telematik Honda Connect.

Varian hibrid e:HEV pula sama kelengkapan dengan SV, tetapi dengan beberapa ciri khas sendiri: rim aloi 16-inci, corong udara belakang, brek parkir elektronik (dengan Auto Brake Hold), paparan tujuh-inci dalam kluster instrumen dan dua slot USB-C di belakang.

Varian paling tinggi juga ada pertambahan lempu utama LED, rim sporty 16-inci, lapan pembesar suara dan enam beg udara. Ini juga satu-satunya varian yang dilengkapi dengan Honda LaneWatch. Yang menjadikan kemaskini berkenaan penting juga adalah penawaran Honda Sensing yang kini diberikan untuk semua varian City di Thailand — sebelum ini haya untuk e:HEV RS sahaja.

Sistem berkenaan terdiri daripada ciri seperti Collision Mitigation Braking System (CMBS), Lane Keeping Assist System (LKAS), Road Departure Mitigation System dengan Lane Departure Warning (RDM dengan LDW), Auto High-Beam (AHB) dan Lead Car Departure Notification System (LCDN). Adaptive Cruise Control (ACC) juga ada, dan untuk varian e:HEV, ia kini hadir dengan fungsi low-speed follow.

Selepas Thailand, Malaysia mungkin tidak perlu menunggu lama untuk versi baru City ini diperkenalkan pula, dengan kemaskini yang juga sama boleh dijangka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required