Honda City facelift 2023 dilancar di Thailand 5 Julai — Malaysia dapat Honda Sensing untuk semua varian?

Honda City <em>facelift</em> 2023 dilancar di Thailand 5 Julai — Malaysia dapat Honda Sensing untuk semua varian?

Selepas mula ditunjuk di India Mac lalu, Honda City facelift terbaru akan mula dijual di Thailand pula tidak lama lagi, dengan pelancaran rasminya akan dilakukan pada 5 Julai. Sedan segmen B yang kini dalam generasi kelima itu akan diberikan pembaharuan penampilan serta peningkatan kelengkapannya.

Imej yang dikongsi oleh Honda Thailand ini menunjukkan perubahan gaya yang akan diterima itu, yang hampir semuanya sudah dilihat pada model yang dijual di India itu. Di depan, jalur krom nipis dan honeycomb mesh disertakan untuk bahagian gril. Bampar depannya pula direka semula supaya bahagian lampu kabus kelihatan tersambung ke bukaan udara melalui kemasan hitam.

Untuk bampar belakang pula, kini hadir unsur seperti bahagian diffuser hitam, pemantul yang diletakkan di tempat baru, dan spoiler kecil di bahagian but. Kedua-dua kereta yang ditunjuk ini adalah dari varian RS, dengan kemasan khusus untuk varian berkenaan termasuk spoiler lip depan, cermin sisi hitam, skiriing sisi dan jalur hitam di gril. Juga boleh dijangkakan perubahan di ruang dalaman selain daripada warna baru dan corak kemasan baru serta material balutannya, dan mungkin juga head unit baru.

Untuk janaan kuasa, City di Thailand mungkin akan meneruskan penawaran sebelum ini, dengan enjin 1.0 liter turbocas tiga-silinder yang menghasilkan 122 PS (121 hp atau 90 kW) dan 173 Nm tork, dengan gandingan CVT.

Honda City <em>facelift</em> 2023 dilancar di Thailand 5 Julai — Malaysia dapat Honda Sensing untuk semua varian?

Pilihan lain pula ialah e:HEV hibrid dengan bantuan motor elektrik 109 PS (107 hp atau 80 kW) dan 253 Nm tork memacu roda depan. Ini dikuasakan juga oleh bateri lithium-ion yang dicas oleh enjin 1.5 liter kitaran Atkinson DOHC i-VTEC yang menghasilkan 98 PS (97 hp atau 72 kW) dan 127 Nm, dengan motor elektrik bersepadu bertindak sebagai generator dan penghidup. Enjin petrolnya boleh membantu melalui transmisi E-CVT satu kelajuan dalam kelajuan tinggi.

Mengikut laporan Headlightmag, versi facelift ini juga akan menerima varian Turbo dengan Honda Sensing ditawarkan, yang sebelum ini hanya ada untuk varian e:HEV RS. Kelengkapan bantuan pemandu termasuklah Collision Mitigation Braking System (AEB), Lane Keeping Assist System, Road Departure Mitigation System dengan Lane Departure Warning, Auto High Beam dan Adaptive Cruise Control serta LaneWatch.

Selepas Thailand, mungkin Malaysia pula akan menerima City facelift ini — unit ujian dengan pelekat samaran sudah pun pernah dilihat di sini. Honda Malaysia belum mengumumkan apa-apa, tetapi senarai spesifikasi sudah pernah muncul di laman perbincangan Facebook kami yang mencadangkan terdapat kemaskini yang penting terlibat.

Antaranya ialah Honda Sensing yang diberikan sebagai standard untuk semua varian — yang mana sebelum ini ia hanya diberikan untuk varian V Sensing dan e:HEV RS sahaja. Ada juga petunjuk yang mencadangkan bahawa V-Sensing petrol akan dinamakan sebagai RS, dan semua varian bukan-hibrid akan menerima brek cakera belakang yang menggantikan jenis dram.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required