Polis keluarkan 8,718 saman di seluruh negara pada hari pertama pelaksanaan Op Saman Tembak Laju

Polis keluarkan 8,718 saman di seluruh negara pada hari pertama pelaksanaan Op Saman Tembak Laju

Bagi hari pertama pelaksanaan Operasi Saman Tembak Laju di seluruh negara oleh Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT), sebanyak 8,718 saman telah dikeluarkan, laporan Bernama.

Menurut Timbalan Pengarah JSPT Bukit Aman Datuk Mohd Nasri Omar, pemandu kereta mencatatkan jumlah tertinggi iaitu 8,352 saman manakala penunggang motosikal sebanyak 44 saman. Manakala
kenderaan perdagangan dan perkhidmatan pula merekodkan sebanyak 322 saman.

“Notis pemberitahuan saman K170A bagi kesalahan memandu melebihi had laju akan disampaikan kepada pemilik kenderaan mengikut alamat lesen memandu secara pos surat berdaftar. Semua kesalahan memandu melebihi had laju boleh dikompaun dan boleh dijelaskan di mana mana bahagian trafik daerah di seluruh negara,” katanya.

Tambah beliau, operasi saman tembak laju atau ‘saman ekor’ dijalankan bagi memberi peringatan kepada semua pengguna jalan raya agar mematuhi peraturan yang ditetapkan di dalam negara.

Dalam operasi berkenaan, JSPT menggunakan kamera tembak laju bagi merakam mana-mana pengguna jalan raya yang melanggar had laju yang ditetapkan dengan saman dan notis saman K170A akan diposkan kemudian.

Mohd Nasri turut berkata, kesalahan memandu melebihi had laju adalah antara punca utama kemalangan jalan raya di negara ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required