Volkswagen panggil semula 6,671 unit kenderaan di Malaysia berhubung masalah beg udara Takata

Volkswagen panggil semula 6,671 unit kenderaan di Malaysia berhubung masalah beg udara Takata

Panggilan semula bagi masalah beg udara Takata di seluruh dunia masih lagi belum selesai. Untuk Malaysia, yang terbaharu panggilan semula ini melibatkan sejumlah 6,671 kenderaan berjenama Volkswagen. Panggilan semula ini dibuat oleh wakil rasmi jenama tersebut di sini iaitu Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM).

Menurut VPCM, panggilan semula kali ini melibatkan kenderaan yang diproduksi dari tahun 2010 hingga 2014, membabitkan model-model termasuk Golf GTI generasi keenam (MK6), Eos, Passat CC, Polo, Beetle dan Vento. Komponen yang dikhuatiri bermasalah adalah perumah peledak gas beg udara belah pemandu.

Kegusaran terhadap perumah berkenaan adalah disebabkan kemerosatan pada pemula pendorong peledak gas tersebut kerana kelembapan udara yang tinggi dan suhu yang turun naik dalam tempoh masa yang lama. Ini boleh menyebabkan potensi kecederaan kepada pemandu dan penumpang.

Volkswagen panggil semula 6,671 unit kenderaan di Malaysia berhubung masalah beg udara Takata

“VPCM telah mengambil langkah yang perlu bersama rakan pengedarnya bagi memastikan ketersediaan alat ganti dan panggilan semula dijalankan dengan lancar dan cekap, dan panggilan semula di seluruh negara akan dijalankan secara berperingkat untuk menguruskan bilangan kes yang banyak.

“Semua pemberitahuan kepada pemilik yang dikenal pasti, berdasarkan pangkalan data Volkswagen akan dijalankan melalui e-mel dan WhatsApp, dan pelanggan yang membeli kenderaan daripada pemilik terdahulu atau pengedar kereta terpakai
dinasihatkan untuk segera menghubungi pengedar bertauliah Volkswagen terdekat untuk pengesahan,” kata VPCM dalam kenyataan yang dikeluarkan.

Syarikat itu juga menyatakan bahawa tiada sebarang kos akan dikenakan kepada pemilik kenderaan untuk semua komponen yang perlu ditukar termasuk kos upah dan alat ganti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required