Mercedes-Benz lulus guna lampu firus di 2 negeri di AS, tanda sistem pemanduan sendiri diaktifkan

Mercedes-Benz lulus guna lampu firus di 2 negeri di AS, tanda sistem pemanduan sendiri diaktifkan

Mercedes-Benz mengumumkan bahawa ia kini merupakan pengeluar pertama dalam dunia yang menerima kelulusan dari pihak berkuasa di Amerika Syarikat bagi menggunakan lampu penanda luaran apabila sesebuah kereta itu bergerak dengan sistem pemanduan sendiri (autonomi).

Menurut jenama automotif premium dari Jerman itu, buat permulaan lampu penandu untuk sistem pemanduan automatik berkenaan dipadankan terlebih dahulu pada kenderaan ujiannya yang beroperasi di California menggunakan sistem pemanduan autonomi Drive Pilot.

Sistem Drive Pilot ini merupakan sistem pertama dalam dunia yang menerima pengiktirafan sistem pemanduan autonomi SAE Tahap 3 yang diterima dua tahun lalu. Ia merupakan sistem pemanduan automatik yang digunakan secara bersyarat dan menerima kelulusan jenis (Type Approval) pada peringkat antarabangsa selepas menerima kelulusan penggunaan di Jerman.

Mercedes-Benz lulus guna lampu firus di 2 negeri di AS, tanda sistem pemanduan sendiri diaktifkan

Bagi tahun ini sistem berkenaan akan digunakan di Nevada dan California, di mana kedua-dua negeri di Amerika Syarikat berkenaan masing-masing memerlukan pensijilan yang berbeza. Drive Pilot ini sudahpun ditawarkan dalam pasaran Jerman sejak 2022, namun di AS, model produksi pertama yang menggunakannya baru sahaja mula digunakan di jalan raya awam di California dan Nevada.

Menurut Mercedes-Benz, penggunaan lampu penanda ini akan meningkatkan penerimaan orang ramai terhadap pemanduan automatik dan menyumbang kepada keselamatan jalan raya. Syarikat itu memilih untuk menggunakan lampu penanda berwarna biru firus kerana mengambilkira kadar keterlihatan warna dan ia berbeza dari lampu-lampu lain pada kenderaan dan lampu-lampu isyarat lalu lintas sedia ada.

“Selain itu, menurut penemuan dalam pelbagai kajian ujian, warna biru firus adalah warna optimum untuk pemanduan automatik. Kedua-dua faktor fisiologi dan psikologi membuktikan nilai yang lebih tinggi dalam warna biru firus dalam hampir semua aspek berbanding warna lain,” kata Mercedes-Benz dalam kenyataan yang dikeluarkan.

Kenderaan ujian di California menerima kelulusan sah selama dua tahun menggunakan lampu penanda berwarna biru firus yang disepadukan ke dalam lampu hadapan dan lampu belakang serta kedua-dua cermin sisi. Sementara itu, permit di Nevada pula terpakai kepada model produksi Mecedes-Benz 2026 dan ia kekal sah sehingga rombakan berkanun dicapai dengan badan perundangan negeri.

Sistem Drive Pilot ini akan ditawarkan pada model EQS dan S-Class 2024 di California dan Nevada mulai awal tahun depan.

Mercedes-Benz turut menyatakan bahawa ia komited untuk menyeragamkan warna biru firus ini sebagai memberikan isyarat kepada pemandu lain sekiranya kenderaan berkenaan bergerak dengan menggunakan sistem pemanduan automatik. Syarikat itu juga menambah bahawa buat masa sekarang masih tiada rangka kerja am untuk menggunakan lampu biru firus ini pada kenderaan yang diproduksi di AS, China atau UN-ECE (Suruhanjaya Ekonomi Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Eropah).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required