Nissan Ariya Nismo diperkenal – kuasa dipertingkat sehingga 435 PS/600 Nm, casis ditambah baik

Nissan Ariya Nismo diperkenal – kuasa dipertingkat sehingga 435 PS/600 Nm, casis ditambah baik

Nissan telah menunjukkan Ariya Nismo di Tokyo Auto Salon 2024, dan ini adalah versi prestasi bagi SUV elektrik penuh yang pertama kali diperkenalkan kepada awam pada tahun 2020. Ia menerima beberapa perincian daripada Nismo, serta kuasa motor yang dipertingkat, untuk lebih prestasi.

Merujuk kepada spesifikasi awal Nissan, Ariya Nismo ini akan datang dalam dua versi iaitu Nismo B6 e-4ORCE dan Nismo B9 e-4ORCE, dengan kuasa motor elektrik serta kapasiti bateri yang berbeza.

Nismo B6 e-4ORCE diberitahu mempunyai kuasa maksimum 270 kW (367 PS) dan tork 560 Nm, datang daripada bateri 66 kWh sementara Nismo B9 e-4ORCE menyediakan 320 kW (435 PS) dan 600 Nm, bersama bateri 91 kWh.

Pergi kepada dimensi, jarak roda kedua-dua versi Ariya Nismo ini adalah sama, iaitu 2,775 mm, tetapi B6 lebih ringan dengan mencatat 2,080 kg, manakala B9 2,210 kg. Panjang dan lebar masing-masing adalah 4,650 mm dan 1,850 mm, sementara tinggi terdapat beza iaitu 1,655 mm untuk B6 dan 1,650 ke 1,660 mm untuk B9.

Menurut Nissan, Ariya Nismo turut mendapat talaan casis khas daripada Nismo, bersama sistem pacuan AWD elektrik e-4ORCE serta rim 29 inci bersama tayar 255/45, memberikan ia lebih stabiliti dan kemampuan mengambil selekoh.

Turut diberitahu, pemilik boleh menambah pakej penjana bunyi pada kenderaan ini, untuk memberikan lebih keterujaan semasa memandunya. Peningkatan pada bahagian luarnya pula memberikan lebih downforce pada kelajuan tinggi, manakala peningkatan di bahagian dalam melibatkan antaranya kemasan khas serta tempat duduk Nismo.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required