Mazda umum tubuh pasukan bangunkan enjin rotary, impian hasilkan semula kereta sport semakin hampir

Mazda umum tubuh pasukan bangunkan enjin rotary, impian hasilkan semula kereta sport semakin hampir

Selepas menerima maklum balas menggalakkan terhadap model konsep kereta sport Iconic SP yang didedahkan pada Japan Mobility Show tahun lalu, Mazda mengumumkan bahawa ia bakal menubuhkan satu pasukan jurutera khas bagi membangunkan semula enjin wankel rotary generasi baharu.

Perkara ini disebutkan sendiri CEO Mazda, Katsuhiro Moro ketika berucap semasa berlangsungnya Tokyo Auto Salon 2024 minggu lalu. Menurutnya pasukan jurutera yang dihimpunkan berkenaan akan memulakan tugas mereka pada 1 Februari ini. Menurut Moro, keputusan itu didorong kuat oleh sokongan yang diterima selepas Iconic SP didedahkan, dan “impian” bagi menghasilkan model produksi sedemikian kini “semakin hampir”.

“Bagi menempuhi cabaran dalam era neutral-karbon, kami akan menggunakan pelbagai sumber teknikal yang luas melangkaui kaedah enjin biasa, teknologi pembakaran dalaman yang canggih, dan melatih diri kami sendiri bagi menggunakan pembangunan berasaskan model khas Mazda.

“Cabaran teknikal yang perlu kami atasi bukan mudah, namun kami harap dapat membawanya ke arah jilid baharu'” kata Moro.

Mazda umum tubuh pasukan bangunkan enjin rotary, impian hasilkan semula kereta sport semakin hampir

Mazda Iconic SP Concept merupakan kereta sport yang digerakkan oleh motor elektrik, namun bateri yang menggerakkan motor tersebut menerima kuasa yang dicas menerusi sebuah enjin wankel rotary dengan dua rotor. Kuasa keseluruhan yang dihasilkan adalah 370 PS, dan dengan berat kereta yang ditimbang pada 1,450 kg, nisbah kuasa kepada berat kereta ini adalah pada kadar 3.9.

Mazda menyatakan bahawa kereta sport ini juga menampilkan pusat graviti rendah serta agihan berat sekitar 50:50 bagi mencapai prestasi pemanduan yang cemerlang”. Dalam ucapan di TAS, Moro turut membandingkan prestasi Iconic SP ini dengan kereta sport sebenar Porsche 911.

Bukan hanya teknologinya yang membuka mata, Iconic SP juga menampilkan rekaan luaran diinspirasikan dari Mazda RX-7 terakhir iaitu generasi FD3S yang diproduksi bermula pada 1992 dan tamat pada 2002. Profil sisi badan, bentuk pintu dan juga cermin belakang memang tak syak lagi adalah dari FD3S, malah lampu hadapannya juga direka dengan konsep pop-up seperti kereta sport ikonik Mazda tersebut!

Cuma untuk pintu, gaya bukaannya agak futuristik dengan naik sekitar 45 darjah ke atas seperti Lamborghini. Badan Iconic SP ini disembur dengan warna Viola Red, yang menurut Mazda menyerlahkan falsafah syarikat “memperkayakan kehidupan dalam gerakan untuk mereka yang kami layani” berdasarkan keinginan jenama terebut bagi “menghargai warna merah.”

GALERI: Gambar rasmi Mazda Iconic SP Concept 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required