Subaru WRX S4 STI Sport# 2024 dilancar di Jepun – CVT, 500 unit, terima talaan casis dan penggayaan

Subaru WRX S4 STI Sport# 2024 dilancar di Jepun – CVT, 500 unit, terima talaan casis dan penggayaan

Subaru telah pun melancarkan model edisi terhad WRX S4 STI Sport# di Jepun ketika berlangsungnya Tokyo Auto Salon 2024 minggu lalu. Tapi anda jangan keliru, kerana Subaru kekal dengan keputusannya untuk tidak menghasilkan model STI sebenar bagi WRX generasi baharu tersebut, manakala varian yang dilancarkan ini hanyalah versi ‘STI Sport’ yang diasaskan dari varian WRX S4 JDM.

Untuk lebih spesifik, model ini menggunakan varian WRX S4 STI Sport R EX sebagai asas, dan diberikan beberapa tingkat taraf pada suspensi, kit penggayaan istimewa serta dihasilkan hanya 500 unit. Bagi memilih pelanggan yang layak untuk membeli kereta yang dikeluarkan dalam jumlah terhad ini, Subaru telahpu membuka pendaftaran loteri di mana ia akan dicabut pada 28 Januari 2024.

Untuk mereka yang bertuah dipilih sebagai pembeli kelak, Subaru WRX S4 STI Sport# ini akan dijual pada harga asas 6.237 juta yen (sekitar RM199k) tidak termasuk cukai.

Subaru WRX S4 STI Sport# 2024 dilancar di Jepun – CVT, 500 unit, terima talaan casis dan penggayaan

Berbanding model asasnya, WRX S4 STI Sport# ini menerima talaan casis yang menampilkan strut bar STI asli yang dipasang pada suspensi hadapan dan juga bar untuk menambahkan lagi ketegaran kerangka badan pada bahagian belakang. Ia juga menerima rim aloi forged 19-inci dari BBS yang dibalut dengan tayar Michelin Pilot Sport 5 secara standard bagi membantu memberikan pengendalian lebih baik.

Model edisi terhad ini juga nampak lebih garang pada sebelah luar dengan pemadanan kit penggayaan yang terdiri dari gril hadapan baharu, lip spoiler, cermin sisi dan juga antena bumbung kesemuanya dalam kemasan hitam. Lencana chery blossom STI juga ditampal pada gril hadapan dan penutup but di belakang bagi menandakan ia adalah model lebih istimewa dari versi biasa.

Manakala pada sebelah kabin, WRX S4 STI Sport# ini dilengkapi dengan sepasang tempat duduk bucket Recaro pada sebelah hadapan secara standard serta kemasan-kemasan yang dibalut Ultrasued dan serlahan-serlahan berwarna perak.

Walau bagaimanapun, tiada sebarang penambahan kuasa diberikan pada WRX S4 STI Sport# ini. Ia masih dijana enjin boxer empat silinder FA24F 2.4 liter turbo berkuasa 275 PS dan tork maksima 350 Nm.

Ia juga hanya dipadankan dengan kotak gear CVT automatik, tetapi menerima penyejuk minyak bagi memastikan suhu minyak kotak gear tersebut dapat dikekalkan ketika sesi pemanduan lebih lasak. Dan sudah tentu, ia turut menerima sistem pacuan semua roda Symmetrical All-Wheel Drive Subaru.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required