Produksi Mazda 6 di Jepun akan dihentikan pada pertengahan April ini; Malaysia juga selepas ini?

Produksi Mazda 6 di Jepun akan dihentikan pada pertengahan April ini; Malaysia juga selepas ini?

Mazda telah mengumumkan bahawa produksi untuk model segmen-D Mazda 6 bakal berakhir di Jepun tidak lama lagi. Secara spesifiknya, produksi domestik untuk kedua-dua versi badan Mazda 6 iaitu sedan dan wagon tersebut bakal ditamatkan pada pertengahan April nanti.

Buat masa sekarang pelanggan yang berminat untuk membeli model berkenaan masih boleh menempahnya, tetapi produksinya tetap akan dihentikan sebaik sahaja jumlah produksi yang dirancang untuk tahun ini telah tercapai.

Mazda 6 sedia ada merupakan model generasi ketiga yang telahpun diproduksi sejak 2012. Di Jepun model ini turut dikenali sebagai Mazda Atenza, dan angka produksi kesemua generasi di Jepun telahpun mencapai 226,437 unit sehingga akhir Disember 2023.

Perkara ini telah didedahkan oleh pegawai eksekutif Mazda yang bertanggungjawab untuk jualan domestik Jepun iaitu Kazuyoshi Todo, dan beliau turut menyatakan bahawa peranan Mazda 6 selepas ini akan diganti oleh model-model SUV CX jenama itu.

Produksi Mazda 6 di Jepun akan dihentikan pada pertengahan April ini; Malaysia juga selepas ini?

Sebelum jualan di Jepun dihentikan, Mazda 6 sudahpun tidak lagi dijual di Amerika Syarikat bermula 2021 dan di UK sejak 2023.

Tahun lalu Mazda ada menyebut bahawa ia mungkin akan menghasilkan model generasi baharu Mazda 6 dengan bentangan enjin hadapan pacuan belakang menggunakan platform model-model Large Product baharu seperti CX-60 dan CX-90, namun sehingga kini masih belum ada pengumuman rasmi sama ada rancangan tersebut diteruskan atau tidak.

Untuk pasaran Malaysia, kita baru sahaja menerima model kemaskini Mazda 6 ini pada Oktober tahun lalu, dan ia turut ditawarkan dalam versi istimewa 20th Anniversary Edition dan juga versi wagon Touring. Kita sememangnya menerima Mazda 6 yang diimport sepenuhnya (CBU) dari Jepun, jadi dengan dengan produksi yang dihentikan mungkin Bermaz juga akan menghentikan jualan model ini tidak lama lagi?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required