Volkswagen Golf R Mk8 facelift 2024 mula ditunjuk

Volkswagen Golf R Mk8 facelift 2024 mula ditunjuk

Seminggu selepas model generasi kelapan Volkswagen Golf diperkenalkan, varia paling tinggi R pula didedahkan ketika acara Zell am See di Austria, dengan visual luaran ’50 Years of Golf’.

Bakal membuat penampilan rasmi sulung pada pertengahan 2024 nanti, varian ini akan menyertai varian R-Line, GTI dan GTE yang telah dipertontonkan ketika pengenalan barisan model facelift yang ditandai sebagai Mk8.5 sebelum ini. Golf R Mk8.5 akan turut menampilkan lampu utama LED matrix generasi baru (pilihan untuk varian lain) serta lencana Volkswagen bercahaya.

Di dalam, Golf R facelift ini dijangka akan mengikuti jejal varian yang lain itu, yang telah menerima naik taraf dengan menampilkan butang fizikal di stereng dan bukan lagi butang sentuhan seperti model sebelumnya. Sistem infotainmen modular generasi keempat yang kini melengkapi Golf turut akan disediakan untuk Golf R Mk8.5.

Spesifikasi teknikal model ini masih belum didedahkan, tetapi boleh dijangkakan yang varian R ini akan menerima enjin 2.0 liter turbocas petril empat-silinder baru yang kini hadir dengan kerahan kuasa 261 hp untuk GTI (naik daripada 245 hp) dan 370 Nm seperti yang digunakan pada model Mk8 sebelumnya.

Untuk R, janaan tersebut dijangka akan dipertingkat daripada 320 PS dan 420 Nm seperti yang pernah ditawarkan untuk model R Mk9 (400 Nm untuk pasaran Malaysia), dengan sistem pacuan semua roda dan juga transmisi DSG seperti lazimnya.

Dengan model akan datang sudah ditunjukkan dalam rekaaan hatchback lima-pintu, versi estate juga pernah dilihat untuk varian Golf R ini. Barisan model ini akan menjadi versi Golf R terakhir dengan janaan enjin petrol, sebelum pengeluarnya beralih kepada versi elektrik untuk model R menjelang 2030.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required