Perjanjian kerajaan dengan Spanco rugikan Malaysia, siasatan menyeluruh perlu dilakukan — Anwar

Perjanjian kerajaan dengan Spanco rugikan Malaysia, siasatan menyeluruh perlu dilakukan — Anwar

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, kerajaan komited untuk melawan rasuah berhubung skandal tender pengurusan armada kenderaan kerajaan melibatkan Spanco. Dalam sebuah laporan NST, Anwar memaklumkan bahawa siasatan menyeluruh akan dijalankan dan tindakan tegas akan diambil oleh penguatkuasa terhadap semua pihak yang terlibat dalam kes berkenaan.

“Kelihatan seperti semua orang berdiam diri, tidak peduli dengan tindakan penguatkuasaan yang dilakukan. Sesetengah pihak mungkin akan menyifatkan ini sebagai dendam politik, tetapi semua orang terlibat dalam menggunakan kemudahan Spanco. Saya sudah lama menyuarakan kritikan terhadap masalah ini sejak menjawat Menteri Kewangan dahulu lagi. Saya mengesan ada keraguan dalam kontrak berkenaan, yang memudaratkan negara dan merugikan penjawat awam,” ujarnya.

Spanco ditubuhkan pada 1988 dan diberikan perjanjian konsesi selama 25 tahun pada 1993 untuk menyediakan dan memajak kenderaan dengan servis penyelenggaraan penuh untuk kerajaan. Pada penghujung Disember 2018, perjanjian tersebut telah tamat dan kerajaan membuka tender pada Februari 2019 untuk kontrak membekal, menyelenggara dan menguruskan armada kenderaan rasmi kerajaan bagi tempoh 15 tahun ke depan.

Dalam tempoh senggang itu, Spanco diberikan dua lagi lanjutan dengan tempoh enam bulan setiap satu untuk meneruskan pengurusan kenderaan tersebut sehingga hujung tahun itu, dengan lanjutan ketika diberikan sehingga Jun 2020.

Perjanjian kerajaan dengan Spanco rugikan Malaysia, siasatan menyeluruh perlu dilakukan — Anwar

Menurut pengasas Berjaya Group, Tan Sri Vincent Tan, konsortium Naza-Berjaya dilantik oleh kerajaan untuk menguruskan konsesi armada tersebut oleh pemerintahan sebelumnya melalui sepucuk surat niat (LoI) yang dikeluarkan pada 2019. Setahun kemudian, Kementerian Kewangan mengumumkan pihaknya telah melantik konsesi baru untuk menguruskan armada kenderaan kerajaan tetapi tidak dinyatakan syarikat mana — dipercayai konsortium Naza-Berjaya telah memenangi tender berkenaan.

Kemudian, pada Julai 2023, Tan memaklumkan LoI yang diterima Naza-Berjaya telah dibatalkan secara tidak adil sebelum pengumuman penganugerahan dibuat. Sebuah saman telah difailkan terhadap Kementerian Kewangan dan Spanco, dengan Tan mendakwa kontrak itu diberikan kepada Spanco walaupun konsortiumnya telah memenangi bidaan dengan tawaran RM700 juta lebih murah berbanding Spanco. Beliau juga meminta SPRM untuk menyiasat perkara ini.

Januari tahun ini, SPRM telah menyerbu kediaoan seorang ahli perniagaan bergelar Tan Sri sebagai sebahagian daripada siasatan rasuah berkaitan pengurusan dan pembelian armada kenderaan kerajaan bernilai RM4.5 bilion.

Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Azam Baki awal minggu ini mengumumkan individu yang terlibat dalam keputusan pemberian kontrak kepada Spanco itu akan dipanggil untuk membantu siasatan, termasuk bekas Perdana Menteri dan Menteri Kewangan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required