Tesla Model Y — serahan pertama di Malaysia bermula

Tesla Model Y — serahan pertama di Malaysia bermula

Sedikit tertangguh daripada jangkaan awal untuk diserahkan pada Q1 seperti yang dikongsikan ketika pelancarannya, Tesla Model Y untuk pembeli tempatan akhirnya mula diserahkan, melibatkan sekitar 70 pemilik terawal menerima kenderaan mereka di Tesla HQ di Cyberjaya, hari ini. Baki pelanggan lain akan menerima kenderaan mereka selepas ini, dalam bulan-bulan mendatang.

Kumpulan pertama Model Y ini terdiri daripada semua tiga varian, iaitu Standard RWD, Long Range AWD dan Performance AWD. Semuanya mengandungi kemaskini yang diberikan kepada kenderaan terbabit di pasaran China, November lalu, yang juga menjadi sebab berlaku kelewatan dalam jadual serahannya.

Bagi Tesla Model Y, varian paling asas (RM199,000) dilengkapi motor tunggal, dan memecut dari 0-100 km/j dalam masa 6.9 saat dengan laju maksimum 217 km/j. Bateri LFP-nya menyediakan jarak perjalanan pacuan RWD sejauh 455 km (WLTP).

Tesla Model Y — serahan pertama di Malaysia bermula

Varian pertengahan, Long Range AWD (RM246,000) mempunyai kelebihan sebuah motor elektrik lagi di gandar depan, dan menggunakan bateri jenis NMC, yang memberikan jarak perjalanan 533 km untuknya. Pecutan 0-100 km/j juga lebih pantas dengan 5 saat, walaupun laju maksimum sama 217 km/j. Ciri Acceleration Boost, yang menjadikan pecutan 0-100 km/j dalam masa hanya 4.5 saat, boleh dibeli dalam aplikasi selepas mendapatkan kereta.

Varia paling tiggi, Performance AWD (RM288,000) juga menggunakan bateri jenis NMC tetapi dengan jarak sediki kurang, dengan 514 km (WLTP) untuk mendapatkan prestasi lebih baik — 0-100 km/j dalam masa 3.7 saat dengan laju maksimum 250 km/j. Ia juga menerima rim 21-inci Überturbine, spoiler belakang gentian karbon, brek lebih besar dan suspensi rendah.

Pelanggan yang membuat tempahan pada Januari dijangka akan menerima kereta mereka dalam Q2 nanti, begitu juga untuk mereka yang membuat tempahan Model Y sekarang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required