Chery Tiggo 7 Pro – pendaftaran minat (ROI) di Malaysia bagi pesaing Proton X70 kini dibuka

Chery Tiggo 7 Pro – pendaftaran minat (ROI) di Malaysia bagi pesaing Proton X70 kini dibuka

Dalam satu hantaran yang dibuat oleh Chery Malaysia, jenama dari China itu mengumumkan bahawa SUV segmen-C Chery Tiggo 7 Pro bakal dilancarkan ke pasaran tempatan tidak lagi. Serentak dengan itu, Chery turut telah membuka pendaftaran minat (ROI) untuk pelanggan yang berminat dengan model ini dan ia boleh dibuat pada PAUTAN INI.

Selepas dilancarkan kelak, Tiggo 7 Pro bakal memberikan saingan terus terhadap model-model seperti Proton X70, Honda CR-V dan juga Mazda CX-5. Ia dihasilkan 113 mm lebih panjang dan 32 mm lebih lebar dari Chery Omoda 5, manakala panjang keseluruhan dengan 4,513 mm adalah hampir sama seperti Proton X70 dengan ukuran 4,519 mm.

Model ini telah ditunjukkan kepada media tempatan pada Oktober 2022, dan kemudian dilihat di atas jalan pada Januari tahun ini. Seperti dua model awal Chery yang dilancarkan sebelum ini iaitu Omoda 5 dan Tiggo 8 Pro, Tiggo 7 Pro ini juga akan terus hadir dalam versi pemasangan tempatan (CKD) yang dipasang menerusi kilang di Kulim, Kedah.

Chery Tiggo 7 Pro – pendaftaran minat (ROI) di Malaysia bagi pesaing Proton X70 kini dibuka

Dalam pembentangan rancangan perniagaannya bagi 2024 Januari lalu, Chery Malaysia turut telah mengesahkan beberapa perincian yang bakal diberikan pada Tiggo 7 Pro pasaran Malaysia ini. Ia akan ditawarkan hanya dalam versi enjin pembakaran dalaman sepenuhnya dengan menampilkan enjin 1.6 liter empat silinder turbo berkuasa 197 hp dan tork maksima 290 Nm, digandingkan bersama kotak gear klac berkembar automatik tujuh kelajuan.

Gandingan ini membolehkan Tiggo 7 Pro ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa 8.3 saat. Antara perincian lain yang turut disahkan bagi model pasaran Malaysia ini termasuk rim aloi 18-inci, sistem bantuan pemanduan termaju (ADAS) dengan 17-fungsi, Android Auto dan Apple CarPlay sambungan tanpa wayar, bumbung suria panaromik dan liang pengudaraan pada tempat duduk hadapan.

Selain itu ia juga menerima perincian lazim model-model terkini Chery seperti kamera pemantau ‘540-darjah’, sistem audio Sony dengan lapan pembesar suara dan juga dua buah skrin berkembar untuk sistem infotainmen dan paparan instrumen digital penuh keseluruhannya bersaiz 25.6-inci.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required