Nissan dan Honda sahkan kerjasama untuk bina EV – MoU kajian kebolehlaksanaan telah ditandatangani

Nissan dan Honda sahkan kerjasama untuk bina EV – MoU kajian kebolehlaksanaan telah ditandatangani

Selepas khabar angin yang bertiup minggu lalu, kini Nissan Motor Co. dan Honda Motor Co. telah mengesahkan bahawa kedua-duanya bakal membangunkan produk bersama dalam segmen EV. Dalam satu kenyataan bersama yang dikeluarkan, Nissan dan Honda menyatakan bahawa satu memorandum persefahaman (MoU) telah ditandatangani bagi memulakan kajian kebolehlaksanaan kerjasama strategik dalam bidang kenderaan elektrik (EV) dan teknologi pintar.

“Untuk mempercepatkan lagi usaha ke arah neutraliti karbon dan sifar kemalangan maut trafik, adalah penting untuk mengukuhkan teknologi alam sekitar dan elektrifikasi serta pembangunan perisian. Kedua-dua syarikat telah mencapai persefahaman berdasarkan kepercayaan bahawa adalah perlu untuk menggabungkan kekuatan kedua-duanya dan meneroka kemungkinan kerjasama masa depan,” tulis kenyataan yang dikeluarkan itu.

Ia juga menjelaskan bahawa skop kajian kebolehlaksanaan itu turut merangkumi platform perisian automotif, komponen-komponen utama berkaitan dengan EV, dan produk-produk pelengkap.

“Adalah penting untuk bersiap sedia bagi meningkatkan kadar transformasi dalam mobiliti untuk jangka masa pertengahan hingga panjang, dan adalah penting bahawa kami telah mencapai persetujuan ini berdasarkan persefahaman bersama bahawa Honda dan Nissan menghadapi cabaran bersama. Kami menantikan perbincangan lanjut dan menyasarkan untuk mencari solusi menang-menang untuk pertumbuhan yang mampan,” kata presiden dan CEO Nissan, Makoto Uchida.

“Dalam tempoh transformasi sekali dalam satu abad dalam industri automotif ini, kami akan mengkaji potensi perkongsian antara Nissan dan Honda. Kriteria kajian kami ialah sama ada sinergi teknologi dan pengetahuan yang telah diusahakan oleh syarikat kami akan membolehkan kami menjadi peneraju industri dengan mencipta nilai baharu untuk industri automotif,” kata presiden, pengarah dan wakil pegawai eksekutif Honda, Toshihiro Mibe pula.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required