Nissan pertimbang kerjasama dengan Honda untuk hasilkan EV bagi atasi pesaing seperti Tesla

Nissan pertimbang kerjasama dengan Honda untuk hasilkan EV bagi atasi pesaing seperti Tesla

Menurut laporan portal berita Jepun Kyodo News, Nissan kini sedang mempertimbangkan untuk bekerjasama dengan Honda dalam sektor kenderaan elektrik (EV), yang mungkin bakal mewujudkan kerjasama antara kedua-dua jenama automotif Jepun berkenaan bagi bersaing dengan pengeluar EV luar seperti Tesla.

Dengan mengambil sumber yang rapat tentang perkara ini, Kyodo News menyatakan bahawa Nissan kini sedang mempertimbangkan untuk berkongsi perolehan alat ganti dan komponen utama bagi model-model EV akan datang bersama Honda bagi mengurangkan kos, namun perbincangan tersebut masih diperingkat awal serta pendirian Honda mengenai kerjasama itu masih belum jelas buat masa ini.

“Boleh saya katakan ia adalah satu langkah yang realistik. Mereka juga boleh meluaskan skop kerjasama kepada kereta hibrid dan bateri,” kata penganalisis kanan Makmal Kajian Tokai Tokyo, Seiji Sugiura dalam laporan Kyodo News tersebut.

Februari tahun lalu Nissan telah pun mengumumkan strategi Ambition 2030, mendedahkan bahawa ia akan melancarkan 19 EV baharu menjelang 2030, sebagai sebahagian dari 27 model yang menerima teknologi elektrifikasi yang turut akan diperkenalkan ketika itu.

Nissan pertimbang kerjasama dengan Honda untuk hasilkan EV bagi atasi pesaing seperti Tesla

Manakala untuk Honda, ia juga telah mengumumkan rancangan EVnya pada 2022 yang menyebut bahawa ia akan melancarkan 30 model EV menjelang 2030, serta mensasarkan jumlah pengeluaran tahunan dua juta unit.

Honda turut telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Sony pada Mac 2022, dan kemudian mewujudkan Sony Honda Mobility bagi pembangunan bersama “kenderaan elektrik bateri dengan nilai tambah tinggi”. Dan pada Januari lalu, Sony dan Honda mengumumkan jenama Afeela yang diwujudkan hasil kerjasama tersebut, dengan kereta pertamanya akan dijual di Amerika Utara pada 2026.

Selain itu, Honda turut bekerjasama dengan General Motor (GM) pada 2022 untuk menghasilkan EV mampu milik menggunakan platform Ultium rekaan GM, yang kemudiannya menghasilkan SUV EV Honda Prologue didedahkan pada 2023. Walau bagaimanapun, kerjasama tersebut berakhir tidak lama selepas itu kerana kedua-dua pihak mengakui bukan mudah untuk menghasilkan produk sedemikian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required