Kia K4 2025 – pesaing Honda Civic didedahkan dengan rekaan polarisasi, pengganti sedan Cerato/Forte

Kia K4 2025 – pesaing Honda Civic didedahkan dengan rekaan polarisasi, pengganti sedan Cerato/Forte

Setelah nama K3 ‘diambil alih’ oleh sedan segmen-B baharu, Kia Cerato dan Forte bakal dikenali sebagai K4 di peringkat global. Seperti yang dimaklumkan sebelum ini, pengeluar kereta Korea telah pun menyiarkan teaser sedan segmen-C baharu K4 sebelum ia diperkenalkan secara rasminya di New York Auto Show pada 27 Mac ini.

Sebagai sedan kompak empat-pintu yang panjang dan rendah, K4 tampil dengan reka bentuk bersudut dan ‘seakan berpusing’ membuatkan barisan perekanya menggelarkannya sebagai “Twist Logic”. Jika melihat pada sudut profil sisi, kelihatan tiang-D menegak yang seakan bersilang dengan cermin belakang (mengingatkannya pada model Stinger yang telah tiada di pasaran), serta bahagian atas roda yang menonjol.

Kia K4 2025 – pesaing Honda Civic didedahkan dengan rekaan polarisasi, pengganti sedan Cerato/Forte

Imej yang polarisasi itu kelihatan pada lampu utama menegak dan lampu belakang yang seakan ‘memotong’ bampar hadapan dan belakang. Lampu nyalaan siang LED berinspirasikan buruj disepadukan dengan jaluran krom pada gril hadapan hingga ke “Tiger Face” yang menjadi signitur bagi model Kia. Sementara itu, lampu belakang berbentuk-L yang lebar mengunjur hingga ke lencana Kia pada boot lid.

Di dalamnya, K4 menampilkan skim warna dua-tona terpisah antara bahagian pemandu dan penumpang hadapan, dengan lebih banyak warna ditampilkan pada papan pemuka dan juga panel pintu. Pembeli boleh memilih sama ada Medium Grey, Slate Green (seperti yang ditunjukkan di sini), Canyon Brown, dan Onyx Black.

Kia K4 2025 – pesaing Honda Civic didedahkan dengan rekaan polarisasi, pengganti sedan Cerato/Forte

Panel paparan cermin hadapan pula seperti model terkini Kia, termasuk paparan kawalan suhu kecil, seperti pertama kali dilihat pada EV9, begitu juga dengan bentangan kawalan lain termasuk suis pendingin hawa dan juga infotainmen.

Tiada perincian mengenai mekanikalnya didedahkan setakat ini, namun kami menjangkakan ia akan dikuasakan oleh enjin petrol empat-silinder, termasuk 2.0 liter naturally-aspirated dan 1.6 liter pengecas turbo, masing-masing dipadankan bersama CVT dan transmisi dwi-klac tujuh kelajuan. Ia merupakan penjana kuasa yang sama ditawarkan untuk Cerato dan Forte.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required