Bangkok 2024: Mitsubishi Xpander HEV facelift guna gabungan enjin 1.5L MIVEC dengan motor 116 PS

Bangkok 2024: Mitsubishi Xpander HEV facelift guna gabungan enjin 1.5L MIVEC dengan motor 116 PS

Mitsubishi Xpander sudah berada dalam pasaran agak lama, tetapi Februari lepas, Mitsubishi memperkenalkan versi HEV di Thailand. Memandangkan wakil kami berada di sana sekarang, ini kami bawakan gambar kedua-dua model baru tersebut.

Sudah tentu, perubahan paling besar adalah pada enjinnya, di mana versi HEV ini menggunakan penggerak hibrid elektrik-petrol, yang menggabungkan enjin 1.6 liter MIVEC NA dengan generator, transaxle, unit kawalan pacuan elektrik dan bateri lithium-ion.

Enjin pembakarannya adalah unit 4A92 1,590 cc empat-silinder sebaris petrol dengan nisbah mampatan 14:1, mampu menghasilkan 95 PS pada 5,100 rpm dan tork 134 Nm pada 4,500 rpm. Motor pacuan elektrik pula mampu menghamburkan kuasa maksimum hingga 116 PS dan tork 255 Nm, dipacukan ke roda hadapan.

Tujuh mod pacuan ditampilkan untuk Xpander HEV dan Xpander Cross HEV iaitu Normal, Charge, EV, Wet, Gravel, Tarmac dan Mud. Selain itu, ia juga diberikan Active Yaw Control ciptaan Mitsubishi sendiri untuk kedua-dua model ini.

Casis untuk Xpander HEV dan Xpander Cross HEV diberikan larasan yang agak sama, termasuk menampilkan topang MacPherson di hadapan dan palang torsion di belakang. Suspensi ini juga telah dipertingkatkan untuk memberikan pengendalian yang lebih selesa dan lancar, kata Mitsubishi. Rim menggunakan saiz 17 inci, dibalut tayar 205/55R17.

Untuk ruang dalam, Xpander HEV dan Xpander Cross HEV diberikan ciri naik taraf, dengan menerima panel instrumen LCD berwarna lapan-inci baharu bersama penukar transmisi elektronik. Manakala paparan skrin sesentuh infotainmen sembilan-inci turut menerima bezel yang sedikit berlainan dan menyokong fungsi Apple CarPlay dan Android Auto.

Roda stereng juga direka semula, dengan memberikan ciri baharu kawalan pelbagai-fungsi. Manakala kawalan suhu pula diberikan kawalan digital, sama seperti Xpander facelift, dan turut menerima penapis zaraj PM2.5.

Untuk aspek keselamatan, kedua-dua Xpander HEV dan Xpander Cross HEV ini menerima ABS, EBD, bantuan brek, bantuan mula mendaki, kawalan cengkaman dan kawalan kestabilan dengan pengunci pintu penderia-kelajuan. Sementara ciri keselamatan pasif merangkumi dua beg udara hadapan dan keluli ketahanan tinggi untuk binaan struktur kerangkanya.

Harga untuk Xpander HEV adalah 933,000 baht (RM121,100) untuk varian standard, dan 961,000 baht (RM124,700) untuk Xpander Cross HEV. Ini adalah lebih tinggi 21,000 baht (RM2,700) dan 15,000 baht (RM1,900) berbanding masing-masing Xpander GT dan Xpander Cross versi petrol.

GALERI: Mitsubishi Xpander HEV

GALERI: Mitsubishi Xpander Cross HEV

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required