Jentera lumba Toyota Hilux Champ binaan Gazoo Racing Thailand sertai Thailand Super Series 2024

Jentera lumba Toyota Hilux Champ binaan Gazoo Racing Thailand sertai Thailand Super Series 2024

Toyota Gazoo Racing (TGR) Thailand mengumumkan bahawa ia akan menyertai siri perlumbaan Thailand Super Series tahun ini untuk kategori Thailand Super Pickup, dengan menggunakan trak pikap paling mampu milik yang baru dilancarkan hujung 2023 iaitu Toyota Hilux Champ.

Kategori Thailand Super Pickup berkenaan merupakan siri perlumbaan litar yang diwujudkan khas untuk trak pikap single cab pacuan roda belakang yang diproduksi di Thailand. Jadi ia sangat bersesuaian dengan Hilux Champ yang hanya ditawarkan dalam spesifikasi sedemikian.

Jentera lumba Toyota Hilux Champ binaan Gazoo Racing Thailand sertai Thailand Super Series 2024

Malah ketika dilancarkan tahun lalu, Toyota turut menyatakan bahawa selain dari direka untuk melakukan pelbagai kerja, Hilux Champ juga adalah trak pikap yang mudah untuk diubahsuai untuk kegunaan rekreasi lain termasuk berlumba.

Di Thailand, Hilux Champ ini ditawarkan dalam tiga variasi enjin iaitu enjin petrol empat silinder 2.0 liter dan 2.7 liter serta enjin diesel 2.4L. Bertanding dalam kategori Thailand Super Pickup, sudah tentu jentera lumba ini dibekalkan dengan enjin turbodiesel 2GD-FTV 2.4 liter empat silinder.

Ini kerana perlumbaan berkenaan menetapkan syarat jentera yang berlumba hanya dibenarkan menggunakan enjin produksi diesel dengan sistem commonrail, serta dibenarkan menggunakan pengecas turbo atau Supercharger dan juga dibenarkan membuat pelbagai ubahsuai lain mengikut garis panduan yang telah ditetapkan.

Selain itu ia juga menerima kelengkapan keselamatan seperti rollcage, pemadam api dan sebagainya, serta ubahsuai pada bahagian casis dan panel badan, dan kesemua ini juga perlu mengikut undang-undang kategori Thailand Super Pickup tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required